Dandy (Michaela Rosová)

Názov: Dandy
Autor: Michaela Rosová
Vydavateľstvo: Koloman Kertész Bagala
Rok vydania: 2011
Počet strán: 108
Pôvodný jazyk: slovenský
Žáner: novela
Cena: 5,50 €

Prečo som si knihu vybrala?

Sylabus predmetu na VŠ nepopustí a občas musíme čítať aj knihy, po ktorých by sme inak nesiahli...

O čom kniha vlastne je?

"Ak v Berlíne zablúdiš v tej správnej štvrti, môžeš natrafiť na drzého mladého elegána. Je nízky, drobný, ale neprehliadneš ho na hlave, nosí červený cylinder. Ak bude v dobrej nálade, možno ti ukáže tajné miesta, kúpi ti lepšie šampanské a porozpráva čosi o živote, o živote dandyho..." (zdroj) (Dandy = nápadne alebo podľa poslednej módy oblečený muž)

"Dve hodiny spolu starneme, z kože sa odlupujú odumreté kúsky, snežíme si do chladnúceho čaju svoju minulosť, niekdajšie dotyky, vymývame jazvy dohladka." (s. 32)

Čo si o knihe myslím ja?

Táto novela bola pre mňa zo začiatku "tvrdým orieškom". A pravdu? Nepáčila sa mi. Nie je to štýl knihy, po ktorom siaham, nesedeli mi témy knihy, ani postavy. V závere som čakala niečo viac. Ak by som ju mala opísať v jednej vete, bola by to asi táto: "Novela Dandy je príbehom mladej rozprávačky, ktorá žije v Berlíne, chodí s Olem (ktorý ma sado-maso sklony a psychologické problémy) a možno aj s Annabelle, hraje v divadle pre deti a nevie, kto je."

"Takto to musí byť. Toto je Ole. Čoho sa chytí, to sa rozpadne, zničí, odumrie." (s. 35)

Po dvoch dňoch a menšom odstupe som začala knihe viac rozumieť. Dandy je kniha o 24-ročnej žene, ktorá chce zmenu, ale nevie, ako na ňu. Chce ísť domov, ale nechce odísť. Chce byť s Olem, ale nechce sa pripútať. Neznáša svoju izbu, ale predsa do nej uteká v chvíľach samoty. Kniha nemá časovú chronológiu, pretože nie je podstatná. Odkrýva tabuizované témy ako vzťahy v milostnom trojuholníku, podivné sexuálne chute a iné témy, o ktorých sa (najmä na Slovensku) až toľko nehovorí.

"Ole, ty nepľuješ na moje oblečenie, ty pľuješ na všetko, čím som." (s. 89)

Nemôžem povedať, že by ma toto všetko presvedčilo o tom, že táto kniha je umelecké neopakovateľné dielo, ktoré je krásne a príjemné a po ktorom znova siahnem, ale už mu trošičku viac rozumiem. Či tomu pomohla diskusia na seminári, alebo moje premýšľanie, už nie je podstatné. Táto kniha je pre mňa presne o tom, čo som popísala v predchádzajúcom odstavci - zmätku mladej rozprávačky, tabu témach a súčasnom svete. Neviem ako lepšie túto knihu opísať, môžete to ale skúsiť sami.

Moje hodnotenie...

...sú 2/5*. Zmätok hlavnej postavy, žiaden vývin, ale občasné chvíľky, ktoré sa mi páčili, mi dávajú toto hodnotenie. Niekomu by mohla táto kniha sadnúť ako uliata, ja ale táto osoba nie som.

"Myslíš ten televízor? Tú absolútnu duševnú tuposť? Ale ja tomu verím, verím, že sú hraničné situácie, že sa z toho môžu prebudiť. Stretnutie so smrťou všetko obráti naruby. 

Haha, to určite! Ole, vieš, čo je tvoj problém? Ty operuješ v abstrakciách a o skutočnosti vieš hovno. Ja som videla takých, čo mali na vlásku, čo si povedali, že si odteraz budú echt užívať, sme tu nakrátko a nemôžeme vedieť, a podobne. A o pár dní sa vrátili do zabehaných koľají. Tak to má byť, život nie je jedno skvelé vytrženie, život je v dennodenných drobnostiach, v čakaní v rade na pošte, v stotisícej rannej káve a večernom prezliekaní sa do pyžama." (s. 68)

Komentáre