Dômyselný rytier Don Quijote de la Mancha I. (Miquel de Cervantes Saavedra)

Názov: Dômyselný rytier Don Quijote de la Mancha I.
Autor: Miquel de Cervantes Saavedra
Vydavateľstvo: Tatran
Rok vydania: 1978 (orig. vydanie – 1605)
Počet strán: 450
Žáner: rytiersky román
Cena: v obchodoch teraz nájdete skrátené vydania od 10 €


O čom kniha vlastne je?


Tento román patrí do skupiny kníh, ktoré málokto čítal, ale každý o nich vie povedať takmer všetko. Alebo si to aspoň myslí...čo som sa o nej naučila na strednej škole ja? Je to paródia na rytiersky román o bláznovi, ktorý bojoval s veternými mlynmi či vakmi s vínom, mal spoločníka Sancha Panzu a stále dostal na frak. Ale ako túto knihu vidím po naozajstnom čítaní?

Prečo som si knihu vybrala?

Jedným z faktorov bola rozhodne seminárna práca na literatúru, ale zároveň som ju chcela prečítať už dávno. Práve kvôli tomu, že o nej viem, ale chcela som si na ňu vytvoriť aj svoj vlastný názor.

"...stať sa potulným rytierom, vybrať sa do šíreho sveta v zbroji a na koni za dobrodružstvami a konať to isté, čo konali potulní rytieri, o ktorých čítal: naprávať každú krivdu a vyhľadávať dobrodružstvá aj nebezpečenstvá, ktoré keby prekonal, získal by nesmrteľné meno a slávu." (s. 35)

Čo sa mi na knihe páčilo? 
  1. Don Qujiote je veľmi zaujímavá postava. Je to veľmi múdry a vzdelaný človek, asi 50-ročný, ktorý sa na prvý pohľad pomätie z čítania rytierskych románov. Rozhodne sa ísť po stopách jeho hrdinov a robiť ušľachtilé veci. Jeho sen však naráža na tvrdú realitu, výsmech a potupu. Všetci sa ho snažia vrátiť do "reality", kde je všetko podradné, všetko má svoju poučku a kto je iný, ten je neprijatý. Krása tejto hlavnej postavy pre mňa bola v tom, že on videl aj podradné veci ako vzácne, dodával im hodnotu, vidí svet bez špiny a smradu, kde miska môže byť prilbou a ľahká žena dámou. Mal moc meniť svet - keď oslovil tieto ženy dámami, v jeho očiach sa zmenili na najkrajšie princezné a ony tomu začali veriť tiež.
  2. Iný pohľad na veci a realitu je poukázaný práve cez Dona Quijota a jeho názory na svet. Trochu to pripomína detský pohľad, kedy ešte človek nevidí nemožnosť a prekážky. Prečo by nemohol byť rytierom? Prečo by krčma nemohla byť hradom? Prečo nikto nevidel tú hodnotu, ktorú Don Qujiote dáva osobám a veciam?
  3. Krutosť, ktorá bola tak zjavná v postavách, ktoré dookola hovoria hlavnej postave, že je bláznom a že sa má vzdať svojich snov. Don Qujiote je ušľachtilý, ctí si ľudí, snaží sa im pomáhať, ale nestretáva sa s pochopením, iba s posmechom.
  4. Komika, ktorú najčastejšie prináša Sancho Panza a realita, kde obyčajný sedliak bez výcviku jednoducho dostane nakladačku, nezíska srdce princeznej ani neporazí skupinu mocnejších. 
"Sancho sa uvelebil medzi Rocitanta a osla a spal nie ako ohrdený milenec, lež ako človek so zmláteným zadkom." (s. 95)

zdroj
Čo sa vám nemusí páčiť...

...je zdĺhavosť románu. Ak by som to totiž mala zjednodušiť, tak je to príbeh Dona Quijota, ktorý cestuje 8 mesiacov a na jeho cestách stretáva veľké množstvo postáv, ktoré mu hovoria ich príbehy. Veľakrát tieto životné osudy zaplnia aj 30 strán bez toho, aby sme sa dozvedeli niečo nové o hlavnej postave. Taktiež jeho príbeh nemá viditeľný vývin, je to trochu ako kniha rozprávok, kde sa každý večer dozvieme jednu príhodu hlavnej postavy.

"...lebo keď divák vidí umeleckú a vypracovanú komédiu, vyjde z divadla rozveselený vtipmi, poučený pravdami, udivený dejom, zmúdrený výrokmi, opatrnejší proti úkladom, poučený príkladmi, roztrpčený proti neresti a zaľúbený do cnosti..." (s. 416)

Čo si z tejto časti beriem ja?

Naša spoločnosť sa za tých 400 rokov nezmenila. Stále odsudzujeme rojkov a umelcov, stále berieme len všeobecnú pravdu a ostatné pokladáme za bláznovstvo, nedokážeme sa na veci pozerať inak, nevidíme krásu v jednoduchých veciach. Deťom hovoríme, že sa nemôžu stať ich hrdinami z kníh, pretože to nie je možné... Možno Cervantes plánoval napísať túto knihu ako paródiu na rytiersky román, no nakoniec napísal jeden z najrealistickejších rytierskych románov. Don Qujiote nebol bláznom. Bol jednoducho iný a mal oveľa ušľachtilejšie úmysly než ostatní, no práve kvôli tomu nezapadol.

Moje hodnotenie...

...toto je len prvá časť knihy, ktorú som sa rozhodla zrecenzovať osobitne, pretože vyšla 10 rokov pred vydaním druhej časti. Túto časť by som hodnotila na 4/5*, práve kvôli istej zdĺhavosti, ktorá mi miestami dávala poriadne zabrať.

Túto knihu som zaradila do mojej 2015 Reading Challenge pod kategóriu Kniha staršia než 100 rokov.

Komentáre