Miniaturista (Jessie Burton)

Názov: The Miniaturist (slovenské vydanie – Miniaturista) 
Autor: Jessie Burton
Vydavateľstvo: Picador (slovenské vydanie – Ikar) 
Rok vydania: 2015 (1. vydanie – 2014)
Počet strán: 424
Žáner: historicko-mysteriózny román
Cena: 15 €

O čom kniha vlastne je?


"Jedného jesenného dňa v roku 1686 zaklope na dvere veľkolepého domu v najbohatšej časti Amsterdamu osemnásťročná Nella Oortmanová. Mladučká vidiečanka sa má ujať roly manželky zámožného kupca Johannesa Brandta, no privíta ju len jeho odmeraná sestra, čierny sluha a prostoreká slúžka. Manžela stretne až na druhý deň a ten jej venuje zvláštny svadobný dar, dokonalú zmenšeninu ich honosného sídla, veľkú ako skriňová vitrína. Nella si do nej objedná zariadenie od tajuplného miniaturistu a od tej chvíle sa začnú diať zvláštne veci. Drobné výtvory do detailov kopírujú skutočný život rodiny – až desivo verne." (zdroj)

Čo sa mi na knihe páčilo?
  1. nápad - kniha je inšpirovaná skutočným predmetom v amsterdamskom múzeu. Autorka pri prehliadke zbadala domček a dozvedela sa, že je zmenšeninou skutočnej budovy a jeho cena sa spolu s vybavením rovnala cene skutočného domu. Rozhodla sa tento príbeh položiť na papier a po 4 rokoch vyšla táto kniha.
  2. tajomstvá hlavných postáv, ktoré sa dozvedáme hlavne v druhej polovici a na konci románu. Niektoré z nich boli trošičku predvídateľné (Johannes), ale niektoré prekvapili aj mňa. Pôsobilo to na mňa trochu ako Jana Eyrová, Rebecca a podobné romány, avšak s maličkým twistom.
  3. vedľajšie postavy (ako napr. Marin, Otto či Agnes) mali potenciál, ktorý nebol úplne využitý, ale aj tak to boli nové a zaujímavé osobnosti, ktoré by som chcela preskúmať ešte hlbšie. Každá z nich mala veľmi špecifický príbeh a prínos do románu a tešila som sa na odkrývanie ich tajomstiev.
  4. obálka knihy je krásna. Treba povedať, že naozaj dokáže čitateľa zaujať...
Čo sa mi na knihe nepáčilo?

  1. hlavná postava Nelly pre mňa nebola nejako extra zaujímavá. Hoci u nej dochádza k rastu, prišla
    zdroj
    mi ako postava, ktorej hlavná úloha bola predstaviť vedľajšie postavy. Mala svoje svetlé chvíľky, ale myslím, že z postáv v románe bola najmenej výrazná.
  2. pomalý dej a zrýchlený koniec - kniha sa veľmi dlho tiahne bez zápletky alebo niečoho prekvapivého. Je pravda, že ma to tak trochu tlačilo čítať ďalej a konečne niečo zistiť, no rozbeh bol veľmi pomalý. Naopak záver obsahoval na 10 stranách toľko informácií, že to trochu vyzeralo ako: "neviem, čo mám ďalej robiť, už to ukončme". 
  3. miniaturista, ktorý mal taký veľký potenciál a v priebehu knihy sa tak akosi stráca... Jeho mysteriózny prínos a tajomnosť sú zaujímavé motívy, ale tak akosi v konečnom dôsledku prichádza o svoju dôležitosť.
  4. veľa načrtnutých dejov, ktoré nemajú svoje ukončenie. Toľko začatých (a zaujímavých) osudov, ktoré sa v príbehu len tak stratili a nedostali záver, aký im patril (Agnes, Jack, Lucas, Thea...). Veľmi veľa nevyužitého potenciálu. Škoda.
Moje hodnotenie...

...by bolo 3,5/5*, možno jemne blížiace sa ku 4*. Ak bude táto kniha sfilmovaná, môže to byť veľmi zaujímavý príbeh. Autorka píše pútavo a pekne, vadili mi však hlavne neuzavreté a nevyužité osudy postáv. Aj tak som ale zvedavá na ďalšiu knihu tejto autorky, i keď mi je trochu ľúto, že to nie je pokračovanie jej debutu.

*malé upozornenie pre čitateľov knihy v anglickom jazyku - je to občas ťažšia angličtina, ale s malou pomocou slovníka to ide hladko :)

Komentáre