Dánske dievča (David Ebershoff)


Názov: Dánská dívka (orig. vydanie – The Danish Girl)
Autor: David Ebershoff
Vydavateľstvo: Domino
Rok vydania: 2011 (orig. vydanie – 2001)
Počet strán: 304
Pôvodný jazyk: anglický
Žáner: román inšpirovaný faktami
Cena: 11 € (ak máte po ruke Levné knihy, tak cena pre vás je 39 Kč)

O čom kniha vlastne je? 

Tento román je založený na niekoľkých faktoch, ktoré sú známe o maliarovi Einarovi Wegenerovi, prvom mužovi, ktorý podstúpil zmenu pohlavia a jeho manželke Gerde (v románe nazvanej Greta). Čo takáto zmena znamená pre ich manželstvo, ako sa Einar identifikuje, ako sa líši od jeho novej ženskej osobnosti Lili a ako jeho život mohol vyzerať v rokoch 1925 až 1931, kedy jeho premena prebiehala – toto všetko v tejto knihe nájdete.

Prečo som si knihu vybrala?

Jedným z dôvodov bol pripravovaný film, ktorý je natočený práve podľa tejto knižnej podoby a ktorý ma zaujal a druhým dôvodom je odlišnosť tohto príbehu od všetkého, čo som doteraz čítala.

Čo sa mi na knihe páčilo?


zdroj
1. Spôsob písania Davida Ebershoffa bol pútavý, rýchlo vás vtiahne do deja a núti čítať ďalej. Zaujímavým bola neustála zmena postáv rozprávačov: niekedy ním bola Greta, inokedy Einar alebo aj Lili. 

2. Práve zachytenie pohľadu Einara na seba samého bolo pomerne fascinujúce. Neviem celkom túto zmenu opísať, ale pokúsim sa o to: keď sa Einar "mení" na Lili, vníma sám seba ako úplne inú osobu a niekedy sa po opätovnej "zmene" nevie rozpamätať na to, čo presne robil. Akoby sa "prepol" do úplne inej bytosti a tieto osoby nemajú nič spoločné okrem tela, ktoré spolu-obývajú. Doteraz som transsexualitu a jej problematiku nijak nevyhľadávala a preto bolo pre mňa takéto zachytenie osobnosti nové.

3. A tak nejak s tým súvisí aj zachytenie vnútorného sveta týchto osôb - Einar nedokázal pochopiť, prečo je taký, aký je, sám seba nepovažuje za "chorého" či homosexuála, ako ho doktori diagnostikujú. Jednoducho má v sebe 2 bytosti, ktoré majú napríklad iné ciele, inú orientáciu či sa chcú inak obliekať.

"Ale já nejsem homosexuál. Tohle mě netrápí. V mém nitru žije ještě jedna osoba  dívka jménem Lili." (s. 159)
Čím si nie som istá?

Postava Grety bola trochu zvláštna. Jej celé rozmýšľanie je iné, než by čitateľ predpokladal. Podporuje svojho manžela, no zo začiatku si nie je celkom istá, ako má reagovať na to, že po jej príchode domov nájde Einara v ženských šatách a s charakterom Lili. Hoci toto zo začiatku ešte podporovala a dokonca je to ona, ktorá sa pokúša zariadiť jeho operáciu, jej postava je niekedy možno prehnane nesebecká (neviem to inak opísať). Vyniká hlavne nehynúcou oddanosťou...

"Greta mívala pocit, že nával práce neunese. [ ... ] Kdyby se na okamžik zastavila a sklonila hlavu, jejich malý soukromý svět by se zhroutil. Připadala si jako Atlas, jemuž na plecích spočívá zeměkoule. Ona ji však jenom nedržela - ona ji sama stvořila." (s. 197)

zdroj
Moje skutočné pocity pri čítaní tejto knihy...

...musím sa priznať, že hoci je to zaujímavá kniha, niektoré pasáže boli pre mňa nepríjemné a nekomfortné. Lili hľadajúca svoju sexualitu a Einar a jeho sexualita boli miestami explicitné, ale rozumiem tomu, že aj tieto časti boli dôležité pre zachytenie vnútorného sveta takejto osoby. Pohľad na sexualitu niekoho iného je tak intímna záležitosť, že mi to pripadalo ako nedovolené nahliadanie do súkromia.

Moje hodnotenie...

...dávam tejto knihe 4*/5, možno ešte tretinu z piatej hviezdičky. Veľmi kontroverzná kniha a úplne iná než knihy, po ktorých siaham bežne. Po prečítaní mám stále zmiešané pocity na túto problematiku a asi jej nikdy úplne neporozumiem, ale myslím, že David Ebershoff napísal veľmi zaujímavú knihu inšpirovanú skutočnými udalosťami a jeho snahu zachytiť sexualitu oceňujem.

Mohlo by vás zaujímať...

...v novembri vyjde film v hlavnej úlohe s Eddiem Redmaynom, ktorý stvárni Einara/Lili. Taktiež odporúčam články o skutočnom Einarovi, niekoľko ich nájdete na internete spolu s fotkami a ďalšími faktami.

Komentáre

  1. Ahoj, rada by som sa ťa opýtala či náhodou nemáš záujem predať túto knihu. O toto vydanie mám veľký záujem aj vďaka tvojej recenzii. Prosím,daj mi vedieť :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj :) som rada, že sa ti recenzia páčila. Prepáč, ale zatiaľ sa nechystám knihu predať, ale verím, že čoskoro obnovia tlač, keďže je veľmi populárna. Ak by sa niečo zmenilo, dala by som vedieť :)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára