Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol (Jonas Jonasson)

Názov: Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol (orig. vydanie – Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann)
Autor: Jonas Jonasson
Vydavateľstvo: Ikar (orig. vydanie – Piratförlaget)
Rok vydania: 2013 (orig. vydanie – 2009)
Počet strán: 328
Žáner: román
Originálny jazyk: švédsky
Cena: 13 €


O knihe: Mysleli by ste si, že sa mohol rozhodnúť skôr a mal byť natoľko chlap, aby svoje rozhodnutie oznámil okoliu. Ale Allan Karlsson nikdy dlho o veciach nemudroval.

Myšlienka sa ani nestihla usadiť v hlave starého muža a už otváral okno svojej izby na prízemí domova dôchodcov v sörmländskom Malmköpingu a vykročil rovno do záhonu.
Pohyb mu vyšiel a nebolo to ani komplikované napriek tomu, že Allan sa práve dnes dožil sto rokov. V spoločenskej miestnosti domova dôchodcov sa asi tak o hodinu mala začať narodeninová oslava. Mal sa nej zúčastniť sám starosta. A miestna tlač. A všetci ostatní starčekovia. A všetok personál na čele s večne mrzutou sestrou Alice.

Iba sám oslávenec sa tam nemienil ukázať.

Čo si o knihe myslím ja?

Po jednom dni a 120 stranách som si nebola istá, čo si o tejto knihe mám myslieť. Po ďalších 2 dňoch a 200 stranách si stále nie som istá...

Kniha je zložená z 2 časových línií: minulosti a prítomnosti hlavného hrdinu Allana. Príbeh sa začína od konca: 100 ročný Allan Karlsson vyliezol z okna ústavu pre staršie osoby a zmizol. Nikto nevie, čo sa s ním stalo a aj keby to zistili, neverili by tomu. Allan bol vždy v dobrý čas na dobrom mieste. Keď bol malý, naučil sa vyhadzovať veci do vzduchu...a to ho nejedenkrát zachránilo. Allan stretáva najvýznamnejších politikov a postavy súčasnosti, nepremýšľa dopredu, no vždy sa z nepríjemnej situácie vymotá. 

"Životnú filozofiu mladého Allana nakoniec definitívne sformovalo niečo, čo povedala jeho matka v súvislosti s prevzatím oznámenia o otcovej smrti. Síce to chvíľu trvalo, kým to duša mladíka strávila, ale usadilo sa to v nej naveky: Je to tak, ako to je, a bude to tak, ako to bude." (s. 30)

Alternatívne názvy tejto knihy by mohli byť: Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a stal sa z neho masový vrah/Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a rád vyhadzoval veci do vzduchu/ Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a ovplyvnil najdôležitejších mužov v dejinách 20. storočia. Tak, ako aj originálny názov, aj týmito alternatívami by ste v jednej vete dokázali zachytiť podstatu príbehu.

"Allanovi sa videlo trochu zbytočné, že sa tí, čo žili v 17. storočí, navzájom zabíjali. Keby sa upokojili, zomreli by tak či tak." (s. 46)

Táto kniha je pre mňa spojením komiky a tragiky s prímesou vulgarizmov a kriminálky. Už viete, prečo som zmätená?

Čo sa mi na knihe nepáčilo?

zdroj
Vulgarizmy sa dajú prehliadnuť, avšak vec, ktorá mi občas dala pri čítaní zabrať, bolo veľké množstvo informácií, názvov a mien. Pravidelné prepínanie medzi minulosťou a prítomnosťou znamená aj rýchle prepínanie v príbehu, osobách, ktoré v ňom vystupujú a zápletky. Na niektorých miestach som sa stratila, ale príbehu to až tak neublížilo.

Čo sa mi na knihe páčilo?

Istá...absurdita. To, ako Allanovi v živote všetko prechádza je miestami komické a miestami nepredstaviteľné. Allan mal jednoducho šťastie. Kniha dokáže rýchlo zaujať a k čítaniu som sa vracala s nadšením. Spojenie známych udalostí s čistou fikciou je pre mňa niečím pomerne novým a zaujímavým.

"Vyzeralo to, že Bosse má odpoveď na Bennyho odpoveď a ten na Bosseho odpoveď, ale Allan bratov prerušil s tým, že prešiel kus sveta, a ak sa niečo naučil, tak to, že najväčšie a zdanlivo nejnezmyselnejšie konflikty na svete sú založené na princípe: "Ty si hlúpy, nie to ty si hlúpy, nie to ty si hlúpy." Mnohokrát, povedal Allan, je riešením sadnúť si, vypiť spolu fľašu pálenky a dívať sa dopredu." (s. 165)

Putovanie Allan Karlssona je jedným veľkým dobrodružstvom, aj keď on len jednoducho ide za nosom. Občas niečo vyhodí do vzduchu a rád si povečeria s prezidentmi a generálmi. Kamaráti sa s bratom Alberta Einsteina, hlavami gangov aj agentmi CIA. Prešiel pešo Himaláje a strávil 5 rokov "na odvykačke" v gulagu. Kto je teda Allan Karlsson? Najvýznamnejší neznámy muž 20. storočia.

"A tak boli vytlačené posledné dva verše Biblie plus tlačiarov extra verš:
20. Hovorí ten, ktorý svedčí toto: "Áno, prídem skoro." Ámen. Áno, prijdi, Pane Ježišu!
21. Milosť našeho Pána Ježiša Krista so všetkými vami.
22. A zazvonil zvoniec a rozprávky je koniec." (s. 172)

Túto knihu som zaradila do mojej 2015 Reading Challenge pod kategóriu Kniha, ktorú som si vybrala na základe obalu. I keď som o knihe počula, nikto v mojom okolí o nej veľa nehovoril. V obchode som ju vybrala vďaka farbám a názvu, ktorý sľuboval zaujímavý príbeh.

Komentáre