S Rozarkou (Vincent Šikula)

zdroj
Názov: S Rozarkou
Autor: Vincent Šikula
Vydavateľstvo: Smena
Rok vydania: 1966
Počet strán: 60
Žáner: novela


O knihe a čo ja na ňu: 

Novela S Rozarkou od Vincenta Šikulu rozpráva o živote Ondreja, ktorý sa stará o jeho mladšiu sestru Rozarku  túto zodpovednosť preberá od staršej sestry Mary, ktorá o opatrovníctvo už nemá záujem. Rozarka je 18-ročné dievča, ktoré je však mentálne na úrovni dieťaťa. Ondrej sa s úlohou opatrovníka snaží popasovať, keď je sestra rozrušená, snaží sa ju upokojiť rozprávaním rozprávok alebo aj spomienkami na mamu. Nakoniec však túto úlohu nezvláda a Rozarku posiela do ústavu.
"Ani som sa s Rozarkou nerozlúčil. Vzala ju so sebou sestra či vychovávateľka a už som ju viac nevidel. Iná sestra mi podala kufre a poslala ma preč. Vyšiel som s tými prázdnymi kuframi a nevedel som , na ktorú stranu sa obrátiť."

Dielo zachytáva krásu a strasti života s ľuďmi s postihnutím, ktorí sa na svet pozerajú inak než ostatní. Niekedy sa na neho pozerajú s obdivom a radosťou, inokedy sa ho boja a snažia sa z neho uniknúť. Vincent Šikula spojil v jednom diele detský svet a svet dospelého, ktoré sa prelínajú, dotýkajú a niekedy sa spoja v jednej osobe. Viera v čisté ľudské vzťahy a mravná hodnota jednoduchých ľudí sa stretávajú s komplikovanosťou a disharmóniou. 

Novela sa číta rýchlo, námet je iný a originálny. Dielo vás možno podnieti k premýšľaniu o živote, nevinnosti a jedinečnosti, ale aj zodpovednosti a akceptovaní odlišnostiAk však radšej uprednostníte film, možno vás poteší informácia, že táto novela bola v roku 1970 sfilmovaná, v hlavnej úlohe sa predstavili Eliška Havránková (teraz Balzerová) a Milan Greguš.

Komentáre