Kniha o cintoríne (Samko Tále)

"Ja som teraz spisovateľom už druhýkrát, lebo ja som sa už raz stal spisovateľom. Vtedy som napísal prvú Knihu o cintoríne. Dnes som sa stal zase spisovateľom, lebo prší, a vtedy nezbieram kartóny, lebo prší."
Názov: Kniha o cintoríne
Autor: Samko Tále – Daniela Kapitáňová
Vydavateľstvo: vydavateľstvo
L. C. A. (Koloman Kertész Bagala)
Rok vydania: 2005
(1. vydanie – 2000)
Počet strán: 174 
Žáner: Román
Cena: 8 
Dostupné jazyky: anglický, francúzsky, český, ruský, poľský, švédsky, arabský, nemecký, turecký

Prečo som si knihu vybrala?

Knihu som čítala vrámci prípravy seminárnej práce na hodinu literatúry počas môjho štúdia na vysokej škole. 

Anotácia:
anglická obálka (zdroj)

"Samko Tále má štyridsaťštyri rokov a príliš nenarástol, lebo "má takú chorobu, čo má aj meno a pri ktorej sa ani neholí a ani nerastie". Mentálna retardácia spôsobuje originálne a vtipné zafarbenie jeho vyjadrovania, na druhej strane sa však spája aj s ohľadom pätolízačstva, strachopudstva a udavačstva. 

Kniha o cintoríne je kniha čarovne komická a kto chce, môže ju bezo zvyšku ako takú prečítať. Môže sa kochať bohatstvom výborne vymyslených či odpozorovaných psychologických detailov, výstižnými a svojskými postrehmi i charakteristikami postáv, a vôbec pestrým hmýrením malého mesta. Príbehy, ktoré Samko k jednotlivým ľudkom pripája, vytvárajú akúsi švejkovskú orálnu históriu našich čias." (zdroj)

Čo si o knihe myslím ja?

Kniha je písaná z pohľadu 44-ročného Samka Táleho (čo je pseudonym spisovateľky Daniely Kapitáňovej). Samko zbiera kartóny na svojom vozíku, avšak jedného dňa sa mu odlomí spätné zrkadlo, a preto je jeho vozík v oprave. Keďže mu alkoholik Gusto vyveštil, že jedného dňa napíše Knihu o cintoríne, tak ju Samko začne písať – pretože je to povinné.

V knihe je opísané veľké množstvo postáv – od jeho rodiny, ktorú tvoria: mama, otec, omama a otata (starí rodičia), ujo Oto, sestry Margita a Ivana; cez jeho priateľov, ktorými sú: RSDr. Gunár Karol a jeho dcéra Darinka Gunárová; až po jeho "nepriateľov": Krkana, "potkanku" Angeliku Édesovú a mnoho ďalších.


Samko opisuje ľudí okolo seba, čím ukazuje na mentalitu vtedajšieho obdobia. Kniha je zasadená do poprevratového obdobia, kedy Samkov orientačný bod – komunistická strana – stráca svoju pozíciu a moc. 
nemecká obálka (zdroj)

Samko verí, že komunistická strana je tá dobrá a to, čo povedia, je správne. Dokáže udať aj vlastnú rodinu, pretože verí, že tak sa to robiť má. Nemá rád chaos a veci, ktoré sú "iné": cigánov s okuliarmi, umelcov či ľudí s inou orientáciou.
"Pioniersky sľub je krásny."
"Lebo to bolo zakázané a to sa nesmie, čo je zakázané. Lebo je to zakázané. Tak som si to zapamätal, lebo ja si vždy všetko zapamätám. Aj teraz si všetko dobre zapamätám a niekedy mu to idem povedať, hoci RSDr. Gunár Karol už nie je Tí hore, ale je to môj kamarát a ja som povedal, že mu všetko poviem. Aby vedel."
Samkova choroba ho oslobodzuje od akýchkoľvek zábran. Môže sa vysmievať, kritizovať aj byť rasistický. Názor väčšiny je aj Samkovým názorom. Čo si myslia iní, to si myslí aj on.
"Ale aj tam ju odsudzovali, že ju nenapadlo a dovolila. Aj ja som ju odsudzoval."
Myslím si, že túto knihu dobre zhŕňa výrok z obálky knihy: "Knížka je to však přesto ve svém celku velmi krutá, nejen, ale především proto, že jako archeolog naleziště odkrývá (česko) slovenské maloměsto se vší jeho agresivitou, rasismem, patolízalstvím a udavačstvím." (Stanislav Škoda)
"No nie? No áno."
Kniha o cintoríne vyšla v slovenskom jazyku v 4 vydaniach a v priebehu rokov vyšla v ďalších 9 jazykoch. Okrem knihy si môžete vypočuť aj audio nahrávku, ktorá má dĺžku 5 hodín a prerozprával ju Ľuboš Kostelný.

Túto knihu som zaradila do mojej 2015 Reading Challenge pod kategóriu Kniha pôvodne napísaná v slovenskom jazyku.
audio nahrávka
"Ja neviem, že prečo zomrel, mne nikto nič nepovedal, tak ja to naozaj nemôžem vedieť, že prečo zomrel, lebo to nevedel nikto v Komárne a ani nikde inde na svete. Niekedy si myslím, že zomrel preto, že bol stále taký vážny a vôbec nebol humorný, lebo to je veľmi dôležité, aby bol človek humorný. Potom musí mať aj zdravú života správu a piť veľa kefíru a veľa sa pohybovať. Lebo kefír je veľmi zdravý. A iné."

Komentáre