Ready Player One (Ernest Cline)
"Tři klíče ukryté tři brány otevřou
Postaví poutníka před zkoušku nelehkou
Jen ti, kdo prokáží, že hodni toho jsou
Na konci cesty své odměnu naleznou"
Názov: Ready Player One
Podtitul: Hra začíná
Autor: Ernest Cline
Vydavateľstvo: vydavateľstvo Jota
(anglický originál – Crown Publishers)
Rok vydania: 2012
(anglický originál – 2011)
Počet strán: 512
(anglický originál 374 s.)
Žáner: Dystopický román
Prečo som si knihu vybrala?
Na prvý pohľad mi táto kniha pripadala ako niečo medzi Charliem a továrňou na čokoládu, Teóriou veľkého tresku a Tronom...niečo zo všetkého. Trochu akcie, trochu techniky a nejaká tá záhada – ok, beriem!
O čom kniha vlastne je?
Príbeh začína smrťou Jamesa Hallidaya, tvorcu virtuálnej reality nazvanej OASIS. Halliday zomrel bez toho, aby uviedol svojho dediča a preto vymyslel a zostrojil hru, v ktorej jeden človek vyhraje celý jeho majetok, spoločnosť a bude správcom OASISu. Vysvetľuje to ako hon na veľkonočné vajce, ktoré je ukryté niekde v realite OASISu. Milióny gunterov (názov pre hľadačov) strávilo prvých 5 rokov bez výsledku.
Až kým jedného dňa nenašiel prvý kľúč 18-ročný Wade Watts. Wade sa pod pseudonymom Perzival stáva hlavnou postavou knihy, je priam posadnutý všetkým, čo mal Halliday rád a čo by mu mohlo pomôcť k výhre. V priebehu knihy sa spoznáva s Aechom, Art3mis, Shotom a Daitom, ďalšími hráčmi a hľadačmi, s ktorými občas uzavrie dočasné spojenectvá.
"Ahoj, Aech," řekl jsem, když jsme se konečně uklidnili. "Jak se máš?" "Docela to ujde, Zet," [...] "Samej sluneční jas a duha." (s. 438)
zdroj |
"Možná to byl záchvat paniky. Přinutil jsem se párkrát zhluboka nadechnout a pokusil se uklidnit. Vždyť stačí jen, abych se dostal do svého nového bytu, nastavil simulátor a nalogoval se zpátky do OASIS. Pak bude zase všechno v pořádku. Budu zpátky v důvěrně známém prostředí. Budu v bezpečí." (s. 229)Čo sa mi na knihe páčilo?
Postavy boli opísané pútavo, čitateľ ich môže spoznať do hĺbky, aj keď sa vyskytujú prevažne v ich virtuálnej podobe. Wade je rozprávačom deja, príbeh spoznávame z jeho perspektívy – keď sa niečo dozvie on, dozvie sa to aj čitateľ. Postavy Art3emis, Aecha, Shota a Daita, i keď patria medzi vedľajšie postavy, v priebehu knihy získavajú stále väčšiu pozornosť a dôležitosť.
Napätie je dôležitou časťou deja, nikdy si nemôžete byť istí, čo sa stane na ďalšej strane. Úlohou postáv je nájsť a získať 3 kľúče (medený, nefritový, kryštálový), s ktorými otvoria 3 brány a až tak sa dostanú k výhre. Napätie je spôsobované konkurenciou, ktorú predstavujú Sixeři (v slovenčine Sixeri).
Nápad a teda hlavná idea príbehu je originálna – životy ľudí sa presúvajú do virtuálnej reality, pretože skutočný svet nie je ani pekný, ani príjemný. Autor ho však spojil s "pokladovkou", čím zmenil klasickú koncepciu dystopických románov a boja proti spoločnosti.
Čo sa mi na knihe nepáčilo?
zdroj |
V závere však túto knihu hodnotím kladne. Čítala sa ľahko a rýchlo, štýl písania autora bol príjemný. Dej je napínavý a pútavý, postavy dobre vykreslené a ľahko sa s nimi dá stotožniť.
Túto knihu som zaradila do mojej 2015 Reading Challenge pod kategóriu Kniha s viac než 500 stranami
Komentáre
Zverejnenie komentára