Čarodějky z East Endu (Melissa de la Cruz)

Názov: Čarodějky z East Endu (originál – Witches of East End)
Autor: Melissa de la Cruz
Vydavateľstvo: BB/art s.r.o. (anglický originál – Hyperion)
Rok vydania: 2012 (anglický originál – 2011)
Počet strán: 260 (anglický originál  288 s.)
Žáner: Fantasy (súčasná fantasy)
Cena: 9 – 11 



Anotácia: V North Hamptonu, městečku v nejvýchodnějším výběžku Long Islandu, žijí tři ženy Beauchampovy – matka Joanna s dcerami Freyou a Ingrid. Zdá se, že tohle malebné městečko, věčně zahalené v mlžném oparu, uvízlo v čase, a všechny tři ženy zde žijí zdánlivě poklidným, jednotvárným životem. Všechny tři ale ukrývají velké tajemství. Jsou to mocné čarodějky, které však mají zakázáno své magické schopnosti využívat. Přestože je magie, kterou používají, dobře míněná a neškodná, začnou se v městečku dít nevysvětlitelné, zlé věci.

Prečo som si knihu vybrala?
Pred čítaním tejto knihy som videla dve série rovnomenného seriálu (Witches of East End, v hlavných rolách Jenna Dewan Tatum, Julia Ormond a Rachel Boston). Neboli najhoršie. Kniha? Obal je fajn. Obsah? Meh.

Poďme na to.

Čo sa mi na knihe páčilo?
Nápad autorky je viac-menej originálny. Fantasy príbehy spojené s mytológiou sú stále viac populárne. Avšak narozdiel od ostatných autorov sa Melissa de la Cruz rozhodla písať o mytológii severskej. Príjemná zmena. Príbeh sám o sebe nie je príliš zložitý, postavy a ich minulosť spoznáva čitateľ v priebehu deja. Je to však naozaj dobré?

Čo sa mi na knihe nepáčilo?
filmová obálka z roku 2011 (zdroj)
Hlavné postavy  Ingrid – utiahnutá knihovníčka, ktorá chce pomáhať ľuďom, avšak nie vždy všetko vychádza podľa jej predstáv. Zamiluje sa do muža, ktorým najprv pohŕdala... Dá sa povedať, že Ingrid bola jedna z tých lepších postáv. I keď sa najviac bála porušovania zákazov, robila to s úmyslom, ktorý aspoň dával zmysel. Starala sa o ľudí vôkol seba, snažila sa byť podporou a pomáhať, kde sa dá.
Freya – keďže hlavné postavy vyzerajú tak, ako ich vnútro, Freya má vzhľad asi 19 ročnej mladej ženy, ktorej opis zabral asi jednu stranu, z ktorej jej ženskej "výbave" bola venovaná asi polovica. V priebehu knihy sa niekoľkokrát vyskytol opis jej sexuálnych zážitkov, ktoré som vážne nepotrebovala a v ničom – naozaj v ničom – knihe nepomáhali. Tak, ako aj v seriáli, mi Freya liezla na nervy jej nerozhodnosťou – nevie si vybrať z dvoch mužov, bratov, takže sa radšej vyspí s oboma. Mhm. Skvelé.
Joanna – starostlivá matka. To je to, čo som sa o Joanne dozvedela pri čítaní tejto knihy. A ešte to, že dokáže oživiť mŕtvoly. Nič viac.

Mytológia, ktorá sa zrazu objaví v 42. kapitole. Vďaka Marvelovským filmom (vďaka Avengers a Thor), som len veľmi zľahka pochopila, kto s kým, kde a prečo. Vyvaliť na čitateľa 20 mien, miest a súvislostí nie je práve najlepšia taktika. Mnoho ľudí práve táto časť odradila od ďalších pokračovaní.

Dej? Dá sa povedať, že jedinou naozajstnou zápletkou je milostný život Freyi. Nič extra. Na začiatku knihy čitateľ netuší, kto postavy sú, prečo nemôžu čarovať a ani to, čo sa v ich meste deje. Minulosť postáv zisťujeme po malých útržkoch, ktoré som si mnohokrát musela dávať pomaličky dokopy, vracala som sa k pasážam a snažila sa pochopiť súvislosti. Celý začiatok ich cesty zistíte v tej, nie práve najlepšie zvolenej, 42. kapitole. Takže ak sa knihu chystáte prečítať, pozrite si aspoň zbežne severskú mytológiu. Inak nemáte šancu.

Kniha vs. seriál
V tomto prípade možno vyhráva seriál. Možno. I keď ani ten nebol práve najlepší (a preto zrušený po dvoch sériách), aspoň obsahoval zápletky. Príbeh je lepšie vysvetlený a jednanie hlavných postáv má akú-takú logiku.

Túto knihu som čítala vrámci mojej 2015 Reading Challenge, ktorú som zaradila do kategórie Kniha, podľa ktorej vznikol seriál.

Komentáre