Kniha tajemství (Tom Harper)

Názov: Kniha tajemství (originál – The Book of Secrets)
Podtitul: Strážci pět set staré záhady se nezastaví před ničím
Autor: Tom Harper
Vydavateľstvo: vydavateľstvo bb/Art 
(anglický originál – Arrow)
Rok vydania: 2013 (anglický originál – 2009)
Počet strán: 456 (anglický originál 592 s.)
Žáner: Moderný/historický thriller
Cena:

Anotácia: "V zasněžené vesnici německých hor objeví mladá žena pozoruhodné tajemství. Než je stačí komukoliv prozradit, beze stopy zmizí. Jediné, co po ní zůstalo, je obrázek záhadné středověké karty, která již po staletí mate učence. Nick Ash pracuje v New Yor ku pro FBI. Před šesti měsíci ho opustila jeho přítelkyně Gillian a zlomila mu srdce. Teď je Nick jedinou osobou, která ji může zachránit pokud už není příliš pozdě. Několik hodin poté, co obdrží její zprávu, je na útěku a snaží se odkrýt minulost, než ho dostihnou protivníci."

Prečo som si knihu vybrala?
V lete som čítala Da Vinciho kód od Dana Browna a tento typ románu ma zaujal. Obsahoval zápletku, historický príbeh, ktorý bol prepojený s modernou dobou a aj nejaké to tajomstvo. Tento román sa k tomu celkom približoval a názov znel sľubne. A tak kniha putovala do košíka :)

Čo sa mi na knihe páčilo?
  1. 2 paralelné deje – celá kniha je písaná spôsobom 2 príbehov, ktoré sa k sebe postupne približujú. Jednu dejovú líniu predstavuje Nick  a jeho pátranie po Gillian, postupné objavovanie starého tajomstva a problémov, ktoré sa s ním spájajú. Tento príbeh je písaný v 3. osobe, teda z pohľadu rozprávača. Táto línia sa odohráva v prítomnosti (New York a neskôr Európa). Druhou dejovou líniou je minulosť, konkrétne roky 1412-1455, ktorý je písaný v 1. osobe – rozprávačom je Johann Gensfleisch, ktorý putuje po Nemecku, postupne spoznáva priateľov aj nepriateľov a v priebehu svojho života dospeje k svojmu vrcholnému dielu, ktoré my dnes považujeme za míľnik dejín a prelomový vynález.
  2. Postava Johanna bola príťažlivejšia než Nick, možno aj vďaka tomu, že Johanna spoznávame od útleho detstva a sledujeme jeho život až po roky staroby. Čitateľ s ním putuje po jeho strastiplnej ceste, prežíva jeho ciele a pohnútky. Autor v ňom opisuje aj témy, ktoré by sa dali istým spôsobom považovať za tabu – a to konkrétne Johannove túžby a jeho orientáciu. Johann v priebehu knihy dospieva, hľadá nové poslanie a jeho charakter sa vekom kryštalizuje a mení. Autor jeho príbeh založil na faktoch, ktoré sú o ňom známe, ale keďže toho nie je veľa zachovaného, popustil uzdu fantázii. Túto voľbu chválim! Približuje tým toto obdobie a históriu novodobým čitateľom.
  3. Cliffhanger! Juchú! Toto patrilo medzi moje obľúbené časti. Keďže sa dejové línie pravidelne striedajú – 1 kapitola sa venuje Nickovi a 1 Johannovi, mohlo by ľahko dôjsť k strateniu sa v deji. Autor ale zvolil primeranú dĺžku kapitol, čím čitateľ nestratí niť príbehu a zároveň sa na konci každej kapitoly vynoria otázky. Čo sa stane ďalej? Príbeh je stále na chvíľu uzavretý a čitateľ čaká, aké nové udalosti sa objavia v novej kapitole. Autor tým dosahuje záujem a odložiť knihu je veľmi ťažké!
Čo sa mi na knihe nepáčilo?

originálna obálka (zdroj)
Záver sa mi zdal tak trochu "zbúchaný". Inak povedané, nezdal sa mi dostatočný. Príbeh skončil otvorene v oboch líniách, čo umožňuje čitateľovi vytvorenie vlastných záverov. Avšak aspoň v Nickovom príbehu sa mi žiadalo iné, ucelenejšie uzavretie. Príbeh, ktorý sa konečne objasnil aj v minulosti aj v prítomnosti nebol dostatočne vysvetlený. Dejové línie do seba nezapadli tak hladko, ako by som si priala.

Niektoré informácie mi chýbali a niektoré neboli dotiahnuté do detailov. A tak som musela po dočítaní knihy zopár minút sedieť a snažiť sa poskladať si kúsky dokopy. Príbeh, ktorý mi dával celý čas ako-tak zmysel sa na chvíľu rozbil. Myslím, že táto časť mohla byť poskladaná omnoho lepšie.

V konečnom dôsledku sa mi kniha veľmi páčila. Odhliadnúc od posledných strán bola kniha napínavá a zaujímavá. Približovala zaujímavým spôsobom život osobnosti významnej pre naše dejiny. 

Ukážka z knihy
" "Pravidlo číslo jedna: jsi nevinný jen natolik, jak vypadáš. Jestli přehrajou záznam z výslechu u soudu a dvanáct porotců uvidí, že jsi vypadal jako terorista, nebudou tě vůbec poslouchat." 
"Já myslel, že kniha by se neměla hodnotit podle obalu." 
"Už sis někdy koupil knihu s mizerným obalem?" " 
V tomto článku som zámerne vynechala meno, pod ktorým neskôr vystupovala hlavná postava a názov, pod akým jeho vynález poznáme dnes. Bolo to z toho dôvodu, že pre mňa bola táto informácia prekvapením a je zaujímavé postavu spoznať od počiatku. Dokážeme tak o nej čítať bez toho, aby sme si automaticky k menu priradili celý príbeh, ako ho poznáme z učebníc.

Túto knihu som čítala vrámci mojej 2015 Reading Challenge a zaradila som ju do kategórie Kniha od autora, od ktorého som ešte nič nečítala.

Komentáre