Dokonalý pár (Ally Condie)│Matched #1

Názov: Dokonalý pár (anglický originál: Matched)
Autor: Ally Condie
Vydavateľstvo: Knižní klub (anglický originál: Dutton Books, slovenský preklad: Ikar)
Rok vydania: 2012 (anglický originál: 2010, slovenský preklad: 2012)
Počet strán: 328
Žáner: YA, romantický a dystopický román
Cena: okolo 11 

Anotácia
Funkcionári rozhodujú o všetkom. Koho budete milovať. Kde budete pracovať. Kedy zomriete. V dokonalom svete je všetko dokonalé. Dokonalí ľudia žijú dokonale naplánovaný život a zomierajú v dokonale pripravenom čase. Dokonalý systém im na želanie pridelí dokonalého partnera a narodia sa dokonalé deti. Čo sa však stane, ak sa niekto proti toľkej dokonalosti postaví? Čo ak niekto objaví cit, ktorý možno nie je dokonalý, ale zato úprimný? Ako ho uchráni pred funkcionármi dokonalej spoločnosti? Cassia verila, že rozhodnutia funkcionárov sú vždy správne. Veď podriadiť sa im je len minimálna cena za dlhý život, ideálnu prácu a dokonalého životného partnera. Preto keď sa na displeji ako Cassiin nový partner objaví jej najlepší kamarát, nepochybuje, že je to ten pravý... až kým sa na tom istom displeji tesne pred vypnutím nemihne aj úplne iná tvár. Odrazu musí riešiť čosi nepredstaviteľné vybrať si medzi Xanderom a Kyom, medzi jediným životom, aký kedy poznala, a cestou, po ktorej sa doteraz nikto nevydal. Musí sa rozhodnúť medzi dokonalosťou a láskou.

Originálna obálka (zdroj)
Prečo som si knihu vybrala?
Pravdu? Zaujal ma obal. Taktiež som túto knihu zazrela na niektorých odporúčaniach. Ale hlavne ten obal. Aby ste mi rozumeli, pod určitým uhlom mení farby od striebornej po zelenú. To musí nadchnúť každého!

Aké som mala očakávania, keď som knihu začala čítať?
Kedže žáner, v ktorom je kniha napísaná, patrí medzi moje obľúbené, bola som z nej zo začiatku celkom nadšená. I keď mala kniha veľa pozitívnych, ale aj negatívnych recenzií, chcela som si vytvoriť vlastný názor.

Čo sa mi na knihe páčilo?
Spôsob, akým bola opísaná spoločnosť v tejto knihe, sa v niektorých bodoch líšil od klasických utopických/dystopických kníh, čo som ocenila. Medzi moje obľúbené body patrili:
  • 100/100/100  Spoločnosť vybrala na začiatku svojho fungovania 100 obrazov, 100 piesní a 100 básní, ktoré považovali za najcennejšie a najhodnotnejšie. Moja otázka je: Ktoré by sme si vybrali my?
  • Tablety sú v príbehu spomínané niekoľko krát. Každý občan počas svojho rastu postupne získa 3 tabletky (poslednú získa v 16 rokoch) – zelenú, modrú a červenú. Modrá slúži na nasýtenie, zelená na upokojenie a význam červenej sa vysvetlí až pri konci knihy.
  • Ideálna rodina – začiatok celého príbehu je postavený práve na vyberaní ideálneho partnera pre Cassiu Reyesovú. Spoločnosť funguje na párovaní partnerov na základe ich vlastností, vzhľadu či genetiky,...čím neskôr vznikajú ideálne rodiny a ideálne deti. Partnera získavajú mladé dievčatá a chlapci po dovŕšení 17. roku života, kedy sa pre skupinu vytvorí banket, na ktorom po prvýkrát uvidia svojho budúceho partnera, ktorý je najčastejšie z inej krajiny. Takýmto párovaním sa spoločnosti podarilo zbaviť chorôb a nespokojnosti v manželstvách.
  • Dĺžka života – najčastejšie sa ľudia dožívajú 80 rokov. Svoje zdravie udržujú správnym množstvom stravy (ktorá je pridelená na základe výpočtov), športom či vyhýbaním sa nebezpečenstvám. Časť, ktorá bola pre mňa niečím novým, bolo zistenie, akým spôsobom sa dodržiava vek, v ktorom ľudia umierajú. Spoiler! Spoločnosť im časom začína pridávať *niečo* do jedla, čím ich telo postupne zomiera.
Čo sa mi na knihe nepáčilo?
Tu je toho trošku viac. Ideme na to.
  • Neoriginalita – rozumiem tomu, že táto kniha patrí do žánru, v ktorom je veľmi ťažké priniesť niečo nové, avšak táto kniha obsahovala len malé množstvo originálnych prvkov v pomere ku "klasickým" a hlavne opakovaným motívom. 
  • Ľúbostná zápletka, ktorá vlastne ani zápletkou nebola. Cassia dostane ako prideleného partnera svojho najlepšieho kamaráta Xandera, avšak časom sa zaľúbi do Kya. Jej jediným problémom je zvoliť si medzi nimi, i keď je od začiatku jasné, koho si vyberie. 
"Pak oči zase otevřu a znovu se podívám na Xandera. "Já se na té obrazovce objevil taky, Cassie," připomene mi potichu. "Jenže ty ses rozhodla vidĕt jenom jeho."
Xandera sa drží len z dôvodu, že slúži ako jej "poistka". Jediný moment, v ktorom zaváha je myšlienka, či jej láska ku Kyovi je jej vlastná alebo je to len test Spoločnosti.
"Myslela som si, že Kyova láska je čistá a neposkvrnĕná. Že nemá nic společného se Správci, informacemi ani databází partnerů, jenže to tak není. Mají prsty i v tomhle."
Hlavní mužskí hrdinovia sú taktiež nudným prototypom protikladov:
Xander: svetlé vlasy, istota, ideál/dokonalý, spoločenský, pokojný, v strede spoločnosti
Ky: tmavé vlasy, neistota, nevhodný/nedokonalý, nenápadný (z vlastnej iniciatívy), rebel, na okraji
titulka z roku 2011 (zdroj)
  • Hlavná "hrdinka" – Ach jaj. Cassiu som vážne nemala rada. Prečo? Narozdiel od silných hrdiniek moderných románov pre mládež (Katniss, Hermiona, Tris a ďalšie), je Cassii jej okolie pomerne ukradnuté. Jediná vec, nad ktorou neustále premýšľa je Ky. Jeho vlasy, jeho oči, jeho ruky...Keď zistí, ako pochybne ich spoločnosť funguje, nemá záujem o zmenu, len o to, aby mohla byť opäť s Kyom. I keď sa u nej občas objavia znaky, že by pre niečo možno chcela bojovať, nikdy nedošla k ničomu revolučnému. 
"Protože tady jde o to, abychom se mohli rozhodovat sami." připomenu mu. "To je důležité, ne? Nejde tu o nás, v sázce je víc."
Cassia mi prišla ako pomerne sebecká postava a dúfam, že u nej dôjde k zmene v ďalších knihách.
  • Záver pre mňa nebol dostatočný. Ocením dobrý "cliffhanger", kedy sa neviem dočkať ďalšieho dielu. V tejto knihe je koniec pomalým miznutím, udalosti sú na konci nedostatočne opísané a záver pripomína skôr snahu o urýchlenie udalostí. Uvidím, či bude Dokonalý sen o niečo lepší. Pevne v to dúfam.
Túto trilógiu budem čítať vrámci mojej 2015 Reading Challenge, ku každej knihe pridám recenziu osobitne.

Komentáre