Predtým ako som ťa poznala (Jojo Moyes)

Názov: Predtým ako som ťa poznala (orig. vydanie – Me Before You)
Autor: Jojo Moyes
Vydavateľstvo: Ikar
Rok vydania: 2013 (orig. vydanie – 2012)
Počet strán: 344
Žáner: romantický román
Cena: 15 € 

O knihe:


Lou Clarková vie všeličo. Vie, že jej otec si ťažko hľadá prácu, vie, koľko krokov treba prejsť od autobusovej zastávky k rodičovskému domu. Vie, že sa jej páči práca v bistre, a vie, že možno neľúbi svojho priateľa Patricka, oduševneného športovca. Zato nevie nič o klasickej hudbe, nevie, že príde o miesto, a keby tušila, čo ju čaká, asi by prišla o rozum.
Will Traynor vie, že po dopravnej nehode stratil chuť do života. Vie, čím bol kedysi, vie, že všetko sa mu teraz zdá malé a neradostné, a veľmi presne vie, ako s tým skoncovať. Zato nevie, že Lou mu vtrhne do života ako farebná búrka. A ani jeden z nich nevie, že jeden druhého navzájom nevždy zmenia.

Čo si o knihe myslím ja?

Keď som siahla po tomto bestselleri, očakávala som prehnanú romantiku. Dostala som ju? Áno. Páčila sa mi kniha, ktorá dostala také množstvo 4 a 5* hodnotení? Ak by sme si odmysleli záver, áno. Tu sú moje dôvody prečo:
  1. pozadie postáv. Myslím, že ma najviac prekvapil príbeh mladej Lou, ktorý ozrejmil jej správanie sa k sebe, ľuďom okolo, mestu, kde žije a jej celkovému prístupu k životu. Will a jeho 6 mesačná lehota dávala po jeho príbehu, či lepšie povedané pokuse, omnoho väčší zmysel.
  2. postupný vývoj vzťahu, ktorý sa dal veľmi ľahko predpokladať, ale aspoň sa nevyvinul na prvých 20 stranách. Dynamika medzi postavami bola veľmi dobre spracovaná, prešli si rôznymi štádiami priateľstva a o to zaujímavejšie bol ich postupný prechod od cudzincov ku kamarátstvu a ďalej.
  3. humor, občasne prehnane sarkastický (jupí!)
  4. ľahko a príjemne písaný príbeh. Treba priznať, že autorka vie narábať so slovami, neplytvá zbytočne priestorom a jej príbeh postupne speje ku koncu, ktorý si predsavzala bez zbytočných odbočení či nekonečných opisov.
Čo sa mi na knihe nepáčilo?
  1. Lou, ktorá v 26 rokoch nedokáže dospieť. Je príliš ľahko ovplyvniteľná a prispôsobivá. Pravdepodobne nie je zaľúbená do svojho priateľa. Nevie sa totiž rozhodnúť. Nenechá sa odradiť, aj keď na ňu všetko okolo kričí, aby prestala (pripomeňme si scénu na dostihách). A čo ju nakoniec zmení? Muž, ktorý jej konečne povie na rovinu, aby sa spamätala.
  2. A asi najdôležitejšia časť - záver. A prekvapivo mi nejde o to, ako sa príbeh skončil, ale aký dojem zanecháva. Pohľad na muža, ktorý sa stane postihnutým a ktorého život sa zrazu stane klasickým stereotypom. Nielenže jeho prístup k životu je viditeľne povrchný*, no kniha akosi končí myšlienkou, že takýto človek nemá prečo žiť. Pevne verím, že si túto ideu nikto nevezme za realitu, je to však veľmi kontroverzný názor. Toto spojené s asistovanou samovraždou, ktorá sa spomína v knihe dosť často, vytvára dojem, že títo ľudia nevedia žiť normálny život. Taktiež názor, ktorý prezentuje Will počas knihy, a to, že toto by bolo jeho prvé rozhodnutie, ktoré môže učiniť sám, je nezmyselný. Aj keď úplne rozumiem tomu, že toto má byť príbeh jedného človeka a nie celej komunity, no prezentovať myšlienku samovraždy ako jediné východisko je veľmi nebezpečné.
* "Nevidela si ma predtým, než som sa stal vozičkárom. Zbožňoval som svoj život, Clarková. Skutočne som ho zbožňoval. Mal som rád svoju prácu, cestovanie, to, čím som bol, aký som bol. Páčil sa mi môj fyzický vzhľad. Rád som jazdil na motorke, skákal z vysokých budov. Rád som porážal ľudí v obchodných transakciách. Mal som rád sex. Veľa sexu, Video som parádny život." (s. 305)
Po prečítaní som bola zvedavá na názor ľudí s podobným osudom a tu je jeden z nich:

"Užívaj si život. Jednoducho ži." (s. 343)

Moje hodnotenie...

...knihe by som dala 3/5*, pretože ma príbeh naozaj bavil (ak máte chuť na prehnane romantický príbeh, čo raz za čas príde skoro na každého). Nebyť tej záverečnej myšlienky, ku ktorej sa príbeh pomaly, ale isto blížil (a ja som dúfala, že sa potiahne iným smerom), bolo by všetko fajn. Možno by niekto povedal, že to aspoň nekončí ako klasický hollywoodsky román, no ja by som sa ľahšie zmierila s takým koncom.

Mohlo by vás zaujímať...

...že v tomto roku vyšlo aj filmové spracovanie knihy, v hlavných úlohách s Emiliou Clarke (Game of Thrones) a Samom Claflinom (Hunger Games). Film sa s malými výnimkami (vynechané príbehy a postavy) drží viac-menej knižnej podoby, čomu asi pomohla spolupráca s autorkou. Film má 110 minút a hodnotenie 7,6 na IMDb, takže ak máte chuť, máte možnosť siahnuť aj po vizuálnom stvárnení.

Túto knihu som zaradila do mojej 2016 Reading Challenge pod kategóriu Kniha, podľa ktorej vyjde v roku 2016 film.

Komentáre