Cinder (Marissa Meyer)

Názov: Cinder
Séria: The Lunar Chronicles #1
Autor: Marissa Meyer
Vydavateľstvo: Puffin Books
Rok vydania: 2012
Počet strán: 400
Žáner: YA fantasy román
Cena: 

O knihe:


Šestnásťročná Cinder je najlepšou mechaničkou v meste. Táto povesť k jej stánku privedie aj princa Kaia, ktorý potrebuje pred výročným bálom opraviť androida. Ďalej by sa tento príbeh mohol vyvíjať ako rozprávka o Popoluške (keďže je tento príbeh postavený na jeho prerozprávaní), avšak Cinder je považovaná väčšinou spoločnosti za hračku techniky a bremeno - je totiž kyborgom (napol človek, napol robot). Po rozšírení smrteľného moru sa zo Cinder stáva objekt výskumu. Je totiž odolná. A aby toho nebolo málo, Zemi sa začína vyhrážať kráľovná z Mesiaca, ktorá dokáže ovládať myšlienky a správanie ľudí vôkol.

Čo si o knihe myslím ja?


Už dlho som zvažovala prečítanie niektorej knihy z mnohých prerozprávaní rozprávok, ktoré sa v poslednej dobe dosť rozšírili. Práve táto séria je jedna z najpopulárnejších, a preto som sa rozhodla začať s ňou. Cinder (od Cinderella) je moderným fantasy príbehom o Popoluške. I keď v tomto prípade ide o dievča, ktoré z (na začiatku) neznámych dôvodov muselo podstúpiť operáciu, pri ktorej z nej spravili z časti robota a ktoré jedného dňa priviezol domov z Európy jej "nevlastný otec", stále v nej nájdete prvky klasickej rozprávky: nevlastné sestry, macochu, ktorá so Cinder nechce mať nič spoločné, rozprávkový príbeh s princom, kvality princeznej - ochotu, pracovitosť, jednoduchosť. 
"Vanity is a factor, but it is more a question of control. It is easier to trick others into preceiving you as beautiful if you can convince yourself you are beautiful. But mirrors have an uncanny way of telling the truth."
Už po 10 stranách knihy môžete z jednej vety odvodiť pravdepodobné zauzlenie príbehu. V prvom momente som si hovorila: "to je také predvídateľné!"...potom mi došlo, čo vlastne čítam. A že je samozrejmé, že viem odhadnúť priebeh deja - je to predsa len príbeh o Popoluške. Ale krivdila by som autorke, ak by som nepovedala, že do tohto, všetkým známemu, príbehu nevložila niečo originálne. Boli momenty, ktoré ma potešili, časti, ktoré pobavili a dokonca chvíle, ktoré ma prekvapili.
"Do your kind even know what love is? Can you feel anything at all, or is it just...programmed?"
Neočakávajte úplne sladký záver s happy-endom. Predsa len je táto kniha iba prvou v sérii. Hoci som si takmer na 100% istá, že všetci vieme, ako sa príbeh skončí, čakanie na všetky prekážky je stále napínavé. Čo je tiež na tejto sérii zaujímavé, je to, že do jej knižného sveta zapojila hneď niekoľko príbehov - vyskytne sa v ňom Červená Čiapočka, Rapunzel, zlá kráľovná či Snehulienka.
"It looks more like a rotting pumpkin."
Čo som na tejto knihe osobitne, v kútiku duše, ocenila? Cinder sa skladá zo 4 častí príbehu a každý začína citátom z originálneho príbehu o Popoluške. Čitateľ sa tak vie vždy vrátiť k rozprávke, ktorá sa tak veľa ľuďom spája s detstvom a ideálom. Tento román je viac-menej určený pre mladšie publikum, povedala by som mladší tínedžeri až mladí dospelí (YA), avšak aj iné vekové kategórie v nej môžu nájsť niečo pre seba.

Moje hodnotenie...

...tento román bol veľmi dobrý...no nie výborný. Teším sa však na ďalšie pokračovania (práve začínam s druhou časťou) a Cinder dávam 3,5*/5

Túto knihu som zaradila do mojej 2016 Reading Challenge pod kategóriu Kniha založená na prerozprávaní rozprávkového príbehu.

Komentáre