Dvanásť príbehov z cudziny (Gabriel García Márquez)

Názov: Dvanásť príbehov z cudziny (orig. vydanie – Doce Cuentos Peregrinos)
Autor: Gabriel García Márquez
Vydavateľstvo: Ikar
Rok vydania: 2010 (orig. vydanie – 1992)
Počet strán: 176
Žáner: kniha poviedok
Cena: 11 € 

O knihe:


Kniha o príbehoch Latinoameričanov, ktorí putujú po uliciach európskych miest a mestečiek. "Na malej ploche krátkych prozaických útvarov rozvíja absurdné, snové a nereálne predstavy o samote jednotlivca. Práve samota a osamelosť, láska a túžba po láske, čaro vzdialeného domova a krutá realita cudziny, to sú nadčasové témy tejto zbierky Márquezových poviedok."

Čo si o knihe myslím ja?

Zdá sa, že v poslednej dobe objavujem dávno zabudnutú lásku k poviedkam. Najmä k dobre napísaným poviedkam. Po tejto knihe som siahla po zhliadnutí mena autora v zozname povinnej literatúry, no teraz rozhodne siahnem aj po jeho ďalších knihách. Pretože táto bola výborná.
"Margarito Duarte je postava, ktorá si hľadá svojho autora, postava, na ktorú my románopisci čakáme celý život, a ak som sa vždy bránil, aby si ma našiel, nuž iba preto, že som si nevedel predstaviť koniec jeho príbehu." (s. 38)
Myslím, že poviedky sú jedny z najzaujímavejších typov príbehov, keďže autor zachytí len jeden krátky úsek života postavy. Musí vybrať tú správnu chvíľu, napísať ju presvedčivo a v priebehu niekoľkých strán prinútiť čitateľa zamilovať si tú či onú postavu. Niektoré poviedky v tejto knihe mali len 4 strany, no zanechali nezabudnuteľný dojem. Obdivujem autorov, ktorí dokážu zachytiť emócie, vzťahy, zápletku a to všetko zavŕšiť dobrým koncom, ktorý ponúka mnohé pokračovania. Gabriel García Márquez to dokázal v každom z príbehov.
 Ale konkrétne,  zatlačil som naňho napokon.  Čo robila?  Nič,  odvetil s istým sklamaním.  Iba snívala." (s. 68)
Stretnete sa s 12 životnými cestami žiakov, manželov, svätcov aj bláznov, z ktorých každý prináša jedinečný pohľad na svet, spoločnosť, lásku, život či šťastie. Niektoré príbehy spredmetnili nočné mory (Prišla som si iba zatelefonovať), niektoré tajomstvo (Svetlo je ako voda), krátke stretnutia (Let so spiacou krásavicou) či temnejšie stránky človeka (Štastné leto pani Forbesovej). Každá bola jedinečná, no všetky spolu vytvorili dobre plynúci sled maličkými podobnosťami prepojených životov. 
"...a vtedy pochopila, že sa jej vyplatilo toľko dlhých rokov čakať a tak veľmi trpieť v tme života, ak pre nič iné, tak aspoň pre tento jeden jediný okamih." (s. 107)
Ak teda budete mať chuť na zbierku poviedok (spolu so zaujímavým vysvetlením tvorby knihy od samotného autora v úvode), vrelo odporúčam túto (pomerne) krátku, ale (rozhodne) pútavú knihu, ktorá vás chytí a len tak ľahko nepustí.

Moje hodnotenie...

...je 5/5* a dúfam, že to nie je posledná kniha od tohto autora, ktorá zablúdi do mojej knižnice. 

Túto knihu som zaradila do mojej 2016 Reading Challenge pod kategóriu Kniha poviedok.

Komentáre