Vtedy v Lošonci (Peter Balko)

"Na počiatku bola sardinka. Ale ako to býva, pred začiatkom niečoho je začiatok niečoho úplne iného." (s. 66)
Názov: Vtedy v Lošonci • Via Lošonc
Autor: Peter Balko
Vydavateľstvo: Koloman Kertész Bagala a literarnyklub s.r.o.
Rok vydania: 2014
Počet strán: 200
Žáner: súčasný román
Cena: 10 € 

Prečo som sa rozhodla knihu prečítať?

Peter Balko mal u nás v škole minulý rok besedu a vrámci literatúry sme sa tam ako trieda vybrali. Dozvedeli sme sa čo-to o živote autora, o vzniku knihy a vypočuli si aj autorské čítanie. V ďalšom semestri sme túto knihu našli na zozname literatúry. no keďže som sa k nej vtedy nedostala, dala som si predsavzatie, že sa k nej jedného dňa vrátim - a ten deň nastal!
"Keď som sa narodil, v pôrodnej izbe praskli všetky žiarovky. Vraj takú silnú som mal charizmu. (...) Mama plakala. Privinula si k tvári moje mäkké telo, ktoré od jej vysnívanej dcéry tvoril trojcentimetrový chvostík. Prísť na svet a okamžite sklamať svojich rodičov je ideálna východisková situácia pre šťastný a plnohodnotný život." (s. 13)
 O čom kniha vlastne je?


Vtedy v Lošonci je románový debut Petra Balka, ktorý zatiaľ vydal zbierku poézie Metrofóbia (spolu s Luciou Potůčkovou a Marošom Hečkom) a je spoluautorom scenára a asistentom réžie filmu Kandidát. Tento román sleduje malého 8-ročného hlavného hrdinu, ktorý vyrastá v Lošonci (Lučenci) a jedného dňa sa skamaráti s Kolomanom, ktorého nazývajú Kápia a náš hrdina získa prezývku Leviathan. Ten sa venuje písaniu poviedok a zážitkov a jeho vnímanie sveta je napoly detské - napoly dospelé. Kniha je plná príbehov o jeho rodine, histórii loveckého noža, chytaní vianočného diviaka či pekných aj nepekných životných chvíľ.
"Vždy som vedel dobre klamať a keď doma prišla reč na školu, odpovedal som vyhýbavo a diplomaticky, ale bez toho, aby si rodičia uvedomili, že som odpovedal vyhýbavo a diplomaticky. (...) Všetko sa zmenilo v momente, keď som spoznal svojho najlepšieho kamaráta na svete. Môj nový život prešiel do fázy, ktorá sa hrubým písmom zapísala do súkromných análov života a smrti ako Kápiovo obdobie." (s. 17)
Čo sa o knihe myslím ja?

Táto kniha je jedinečná, zábavná, nová a špeciálna. Veľmi silné adjektíva, ktoré si idem podporiť argumentmi: jedinečná, pretože som ešte nečítala knihu s protagonistom, ktorý je tak odlišný od všetkých ostatných. Je to v jeho pohľade na svet, ktorý je niekde medzi nevinným a dospelým, kedy si začína všímať detaily, no zatiaľ im úplne nerozumie. Ak sa deje niečo zlé, uvedomuje si to, ale úplne tomu nerozumie. Vidí ťažké životy, choroby či odmietnutia, no po chvíli to jeho myseľ pomaly opúšťa.

Humor v tejto knihe je veľmi jedinečný. V niektorých momentoch (napr. v príbehu o loveckom noži) mi pripomínal Jonasa Jonassona a jeho netypickú komickosť, ktorá je zároveň zvláštnym spôsobom reálna a miestami až smutná. Smrť je niekde na hranici vážneho a smiešneho, smútok je odľahčený a životné príbehy siahajú až ku grotesknému stvárneniu. Momenty humoru, ktoré boli časté, patrili medzi moje obľúbené a aj vďaka nim sa mi kniha tak veľmi páčila.
"Bol som vychovaný v duchu vzorného ancikrista. Buď dobrý k ľuďom a ľudia budú dobrí na teba, pozoruj celky i detaily, počúvaj príbehy do konca, uč sa od priateľov i od hlupákov, neodpisuj, ak máš urobiť chybu, nech je tvoja, maj vlastný názor, ale rešpektuj iných, aj Poltárčanov a keď krájaš chlieb, krájaj ho pozorne, pretože pravý chlap hladí ženu všetkými desiatimi prstami." (s. 110)
Nová je táto kniha nielen na časovej osi, ale mám pocit, že konečne prináša závan niečoho nového do slovenskej literatúry. Po večne opakovaných motívoch priniesol Peter Balko úplne odlišný príbeh, rozprávača aj štýl. Ako som už spomenula, miestami mi pripomínal Jonassona, no v slovenskej literatúre som sa zatiaľ nestretla s niečím tak originálnym a inovatívnym. 
"Spočiatku sme hádzali gule do oblokov všetkých domov, aby sme na základe reakcie nadurdených spoluobčanov určili víťazov. Tým, ktorých naše počínanie vytočilo najviac, sme začali strpčovať život systematicky. Prišlo nám to spravodlivé, akcia predsa vyžaduje reakciu a reakcia znamená vzrušenie, poriadnu švandu." (s. 111-112)
A nakoniec špeciálna. Tak zvláštne prepletený príbeh humoru, tragédie, kamarátstva, detstva, príbehov, ktoré sú tak bežné a krásne, histórie, súčasnosti, rodiny, prvých lások, posledných slov, Slovenska, legiend, výmyslov, domčekov na strome (alebo aj podzemných skrýš na strome), zlostenia susedov a rodičov, prezývok a spomienok. Vymenovala som veľa a zároveň len maličkú časť tohto 200 stranového diela.

Naozaj som presvedčená, že táto kniha zaslúžene putovala do finálnej desiatky súťaže Anasoft Litera, kde získala aj Cenu čitateľov a ak máte chuť na niečo nové zo slovenskej tvorby, tohto mladého autora by ste mali rozhodne vyskúšať. Maličkosti, ktoré mi na knihe vadili, mi zážitok nepokazili, bola som ochotná ich prehliadnuť a ponoriť sa do príbehu Leviathana a Kápiu.

Moje hodnotenie...

...5/5*, Vtedy v Lošonci pravdepodobne poputuje aj do môjho košíka v kníhkupectve (keďže teraz ju mám len vypožičanú), pretože sa k nej jedného dňa určite vrátim. A ak ste ju zatiaľ nečítali, vrelo odporúčam túto krátko-dlhú knižku a teším sa na ďalšie diela tohto talentovaného autora!
"Všetko bolo tak, ako má byť." (s. 122)
Túto knihu som zaradila do mojej 2016 Reading Challenge pod kategóriu Kniha od autora pod 30 rokov. 

Komentáre