Dánske dievča│Filmová recenzia

Film Toma Hoopera (režiséra Bedárov či Kráľovej reči) Dánske dievča dorazil do slovenských kín vo februári 2016. Získal hneď niekoľko nominácií na Oscara (najlepší herec v hlavnej úlohe, najlepšie kostýmy a najlepšia produkcia) a dokonca jednu z nich aj premenil na výhru  Oscara získala na najlepšiu herečku vo vedľajšej úlohe Alicia Vikander.

Tak ako pred mnohými rokmi získal pozornosť film Skrotená hora, ktorý ukázal a priblížil svet homosexuálov, Dánske dievča prišlo s novým pohľadom na problematiku transgenderu. Zachytáva jednu z najznámejších postáv v tejto komunite, Lili Elbe, ktorá ako jedna z prvých podstúpila zmenu pohlavia. Filmové spracovanie knihy Davida Ebershoffa, ktorá je z časti fiktívna, z časti pravdivá, bolo vo výrobe približne 10 rokov. V roku 2014 však začalo filmovanie tohto dvojhodinového filmu, ktorému predchádzala dlhá príprava hercov  Eddie Redmayne, ktorý stvárnil hlavnú postavu, strávil hodiny rozprávaním s transgender osobami, vďaka ktorým sa snažil Lili zachytiť čo najvernejšie.

Veľmi v krátkosti by som načrtla dej, ak ste sa s týmto príbehom ešte nestretli: Einar Wegener je dánsky maliar, ktorý žije so svojou manželkou Gerdou začiatkom 20. storočia v meste Copenhagen v Dánsku. Jedného dňa ho jeho manželka požiada o sedenie v ženských šatách, aby mohla dokončiť jej vlastný obraz a v tom sa ich život zmení. Einar prichádza na to, že sa cíti viac ako žena, a keď ho ich priateľka nazve "Lili", začína jeho dlhá púť v nachádzaní seba samého a nájdenie nového spôsobu života. Jeho manželka Gerda sa však s týmto faktom musí zmieriť tiež a potrebuje nájsť jej miesto v živote Lili, ktorá už nie je jej manželom.

Eddie Redmayne a Alicia Vikander v úlohách Lili Elbe a Gerdy Wegener - zdroj

Prvá polhodina filmu je pomerne zdĺhavá a zachytáva viac-menej idylické manželstvo Gerdy a Einara, ich spolužitie a problémy (neschopnosť Gerdy počať dieťa a pod.). K skutočnému problému, ak to tak môžeme nazvať, sa dostávame až niekedy okolo tretiny filmu. Tam nastáva tá zaujímavá časť  Lili, ktorá sa stáva sebavedomou a čo je ešte zaujímavejšie  jej vplyv na okolie. Keďže táto problematika bola dlhé roky považovaná za tabu, čo je aj znázornené názormi doktorov, ktorý Einara diagnostikujú ako homosexuála, schizofrenika či inak duševne poškodeného, ponúka sa nám pohľad na spoločnosť, ktorá neprijíma vystúpenia z radu pravidiel. Posledná tretina filmu sa venuje už naozajstnému uskutočneniu zmeny pohlavia a Lilinej návštevy ženskej kliniky v Drážďanoch.

Eddie Redmayne a Alicia Vikander stvárnili postavy hodnoverne a aj po zhliadnutí tohto filmu som presvedčená o ich talente (Eddie sa v posledných rokoch predstavil nielen v Bedároch, ale aj napr. v Teórii všetkého, za ktorý získal Oscara). Alicia bola v tomto filme skvelá a jej predstavenie bolo presvedčivé, som zvedavá, akých úloh sa chopí ďalej. Hudba v tomto filme je krásna, a preto som sa rozhodla dodať na koniec tohto článku aj spotify playlist, aby ste si ju mohli vychutnať aj inokedy.

Film

+ hlavná ženská postava sa volá Gerda
   (tak ako v skutočnosti)
+ Alicia Vikander a Eddie Redmayne
+ hudba
+ cinematografické spracovanie
+ Gerdino vnímanie Einara dáva väčší zmysel než to v knihe  hoci ho podporuje, jej začiatky nie sú jednoduché
Kniha

+ Lili a jej stav je vysvetlený ako Intersex*
+ viac opisov hľadania seba samého
+ detailnosť
+ hĺbka postáv a ich zmýšľanie
* jednou z vecí, ktorá mi vo filme chýbala, bolo vysvetlenie zdravotného stavu Lili  jej každo-mesačné krvácanie, povahu a myslenie  mohlo byť spôsobené tým, že bola Intersex  čo znamená, aspoň v jej prípade, že sa narodila aj so ženskými orgánmi, ktoré boli nie úplne vyvinuté, ale prítomné.

! tento film by som neodporúčala príliš mladým divákom, keďže obsahuje niekoľko scén obsahujúcich nahotu a sex.

Skutočná Lili Elbe a Eddie Redmayne vo filme Danish Girl - zdroj

I keď sú kniha aj film z veľkej časti fiktívne, obe sa snažili podať problematiku transgenderu čo najviac reálne a ľudsky. Film sa skutočnosti držal o niečo viac než kniha, no tá zase ponúka väčší ponor do charakteru a premýšľania, takže výber je len na vás. Tomuto filmu by som dala 8/10*.

A na záber, ako som sľúbila, filmový soundtrack: