Brooklyn│Filmová recenzia

Film Brooklyn, nakrútený podľa knižnej predlohy od írskeho spisovateľa Colma Tóibína, dorazil do slovenských kníh vo februári 2016. Bol nominovaný na 3 Oscarov (najlepší film, najlepšia herečka v hlavnej úlohe a najlepší scenár), no ani jednu nomináciu nepremenil na výhru. Okrem toho bol nominovaný aj na Zlatý glóbus či ceny BAFTA, pričom tu premenil nomináciu na výhru za najlepší britský film

V hlavnej úlohe sa predstavila írska herečka Saoirse Ronan (Pokánie, Hanna, Grandhotel Budapest či The Host), ktorá stvárnila mladú írsku emigrantku, ktorá prichádza v 50. rokoch do Brooklynu, aby našla kariéru a nový život. Nájde si priateľa a nachádza tam nový domov, no po rodinnej tragédii sa musí vrátiť do Írska a rozhodnúť sa, kde jej život bude pokračovať.

Saoirse Ronan patrí medzi najtalentovanejšie herečky mladej generácie (nar. 1994), pričom jej prvú nomináciu na Oscara (za vedľajšiu úlohu vo filme Pokánie) získala už v roku 2008 (vtedy mala 13) a stala sa tak siedmou najmladšou herečkou, ktorá bola nominovaná a druhou najmladšou herečkou nominovanou na Oscara za najlepšiu herečku v hlavnej úlohe (za Brooklyn, vo veku 21). Aj v tomto filme nesklamala, jej výkon bol obdivuhodný. Má zvláštny talent na stvárnenie hlbokých pocitov, ktoré sa jej prejavujú vo výraze tváre, hlase aj pohyboch a úplne zabúdate na to, že je to v skutočnosti "len" herečka, ktorá je oblečená v kostýme a stojí pred kamerou.

Saoirse Ronan v úlohe Eilis (zdroj)

Saoirse nebola jedinou herečkou, ktorá v tomto filme zažiarila: bolo príjemné vidieť Julie Walters v úlohe pani domácej, u ktorej mladá Eilis začne bývať, ale aj Emily Bett Ricards, ktorá momentálne účinkuje v seriáli Arrow. Jedným z mojich "highlightov" sú však mužskí predstavitelia: Domhnall Gleeson (mohli ste ho vidieť ako Billa v Harrym Potterovi alebo ako hlavného protagonistu vo filme About Time, ktorý odporúčam!), ktorý stvárnil írskeho chlapca, ktorého Eilis stretáva vo návrate z USA a Emory Cohen, ktorý predstavuje hlavného amerického protagonistu Tonyho, a ktorý, nie je to len moje pozorovanie, pripomína mladého Marlona Branda. Emory hraje talianskeho mladého muža, do ktorého sa Eilis zaľúbi po príchode do Brooklynu a stvárnil ho tak zvláštne presvedčivo, že jeho príchod na scénu patril vždy medzi moje obľúbené.

Saoirse Ronan a Emory Cohen (zdroj)

Na tomto filme je zvláštne to, že nie je akčný, nemá ani dramatickú zápletku, ale je akýmsi spôsobom čarovný. Nenútená komédia, ktorá je v príbehu prepletená, ako napr. Eilis a jej prvá cesta trajektom do USA alebo humor Tonyho, pridáva úsmevné chvíľky, ktoré však vôbec neodoberajú z vážnejšej atmosféry života mladej ženy, ktorej chýba domov a potrebuje začať bojovať sama za seba. Zaujímavým je aj pojatie lásky k dvom mužom - klasickým vyústením je výber toho druhého (pretože ak žena miluje prvého muža, nezaľúbila by som do druhého), no v tomto príbehu nie je nič také jednoduché.

Kostýmy, hudba a zábery Ameriky v 50. rokoch len zvýraznili moju náklonnosť k tomuto filmu. Je pravda, že tento film by mohol na mnohých miestach pôsobiť ako "starý" alebo približujúci sa ku klišé, no nejakým zázračným spôsobom (alebo veľmi dobrým režisérom) tieto úskalia obchádza. V konečnom dôsledku to nie je ani tak film o tom, ktorého muža si vyberie (a preto sa vyhýba klasickému poňatiu ako romantickej drámy), ani komédia o tom, ako dievča z malomesta nevie zapadnúť vo veľkom meste, ale je to film o mladej žene, ktorá dostáva odvahu robiť rozhodnutia, ktoré jej zmenia život.

Tento film hodnotím na 8,5/10, pretože je úplne odlišný od filmov, ktoré som doteraz videla a má v sebe niečo, čo neviem opísať.