Hotel (Arthur Hailey)

Názov: Hotel (orig. vydanie – Hotel)
Autor: Arthur Hailey
Vydavateľstvo: Slovenský spisovateľ (orig. vydanie – Doubleday and Company, Inc.)
Rok vydania: 1973 (orig. vydanie – 1965)
Počet strán: 432
Žáner: román
Cena: 7-10 €

Anotácia:

"Slávny román sa odohráva v hoteli St. Gregory, v temperamentnom a živom meste New Orleans, a prináša strhujúci obraz piatich rušných dní zamestnancov a hostí typického amerického hotela."

Prečo som si knihu vybrala?

Medzi knižkami, ktoré som si doniesla od babky, bolo niekoľko románov od Arthura Haileyho. Priznám sa, že som o ňom dovtedy nepočula, no mamka a nevlastný otec mi povedali: Jeho knihy sú známe "klasiky"! Ako prvú som sa rozhodla prečítať jeho prvotinu s názvom Hotel.

"Vždy sa nájdu dôvody pre to, aby sa niečo neurobilo, a väčšinou to bývajú veľmi dobré dôvody. Práve preto sa tak málo ľudí vôbec kedy postaví za to, v čo verí, alebo o čom aspoň hovorí, že v to verí." (s. 233)

Čo sa mi na knihe páčilo?
zdroj
  1. hĺbková analýza priestoru a opisy – pri čítaní tohto románu je zjavné, že autor osobne nahliadol do fungovania hotela, jeho tajomstiev a pravidiel. Spôsob, akým autor zachytáva hotel St. Gregory vás ľahko vtiahne do deja. St. Gregory sa stáva jednou z hlavných postáv románu – zisťujete, čo všetko mu pomáha existovať, ako všetko musí do seba zapadať, aby mohol fungovať tak, ako funguje.
  2. zhustenie deja, ktorý sa odohráva v časovom rozpätí 5 dní (pričom dej začína v pondelok večer). Jednotlivé dni sú ešte rozdelené na podkapitoly, ktoré sú predstavované príbehmi jednotlivých postáv, ktoré sa preplietajú. Dej sa teda nenaťahuje a pomáha to realistickosti príbehu.
  3. prekvapenia a tajomstvá sa našli v najmä v minulosti postáv. Boli to najmä prešlapy, sklamania či úspechy, ktoré ich doviedli do hotela St. Gregory. Takmer každá z postáv má svoje tajomstvá, ktoré v priebehu knihy pomaly vyplávajú na povrch. Práve hĺbka charakterov je základom tohto románu (dej preto trošičku zaostáva).
  4. charaktery, ktoré neboli vždy čiernobielo dobré a zlé. Každá postava bola iná, niektoré boli výraznejšie, niektoré boli v úzadí, no nakoniec veľmi dôležité. Nájdete tu kariéristu, osamelú tínedžerku, úplatkárskeho komisára aj alkoholického vojvodu.
  5. zvrat a výťah číslo štyri. Poviem toľko: nemyslite si, že keď sa blížite ku koncu knihy, tak viete, čo sa stane.
Čím si nie som istá...

zdroj
Množstvo postáv – myslím, že autor len o vlások ušiel preplneniu postavami. Hoci je celý román založený na preplietajúcich sa príbehoch, miestami sa mená zlievajú. S týmto bodom som nezápasila veľmi často, avšak niečo cez 14 postáv (pre príbeh najdôležitejšie) je dosť veľké množstvo pre obyčajného čitateľa.

"Odprevadím vás k dverám." Doktor Ingram pokrútil hlavou. "Netreba. Nepredstierajme si nič, McDermott. Nemám rád ani tento hotel, ani vás." (s. 336)

Čo sa mi na knihe nepáčilo?

Ľúbostná zápletka sa dala čakať, no neviem, či bola potrebná a ak áno, či bola dobre premyslená. Miestami sa zdala predvídateľná a povrchná.


Nakoniec...

...by som povedala, že ma táto kniha prekvapila. Je to trochu iný žáner, než na aký som zvyknutá, ale musím uznať, že nie nadarmo sa svojho času stala bestsellerom.

Túto knihu som zaradila do mojej 2015 Reading Challenge pod kategóriu Kniha s jednoslovným názvom.

Komentáre