Niečo viac (Patrick Ness)

Názov: Niečo viac (orig. vydanie – Мote Than This)
Autor: Patrick Ness
Vydavateľstvo: Slovart
Rok vydania:  2017 (orig. vydanie – 2013)
Počet strán: 320
Žáner: román 
Cena: 13 

O knihe:

Chlapec menom Seth zomiera. Život mu vezmú besniace morské vlny. No potom sa prebudí. Nahý, smädný a hladný. Ale živý. Ako je to možné? Spomína si na vlastnú smrť, ako sa mu trieštili kosti, ako si rozlámal lebku o kamenné morské dno. A ako to, že sa prebral? A kde sa vlastne nachádza? Ulice sú mu povedomé, ale všetko je opustené a zničené. Čo sa to deje? A prečo vždy keď zatvorí oči, podľahne spomienkam, ktoré mu pripadajú reálnejšie ako svet okolo. Čo je skutočné? Seth hľadá odpovede a dúfa, že tu nie je sám, že toto predsa len nebude jeho osobné peklo... A čoho sa najviac desí? Že tu je ešte niečo viac... (zdroj)

Čo si o knihe myslím ja?


Málokedy názov knihy vystihne moje pocity z čítania. Tomuto autorovi sa to podarilo. I keď nie úplne v pozitívnom slova zmysle. Čakala som totiž...niečo viac. A tak akosi to neprišlo. Tento román má veľké množstvo fanúšikov, päť-hviezdičkových hodnotení a chválení toho, ako veľmi prekvapil v mnohých zauzleniach. A do istého bodu v príbehu by som súhlasila. A so snahou neprezradiť priveľa sa pokúsim obhájiť svoj názor.
"Toto je peklo. Peklo, ktoré postavili špeciálne pre neho. Peklo, v ktorom bude sám. Navždy. Zomrel a zobudil sa vo svojom vlastnom pekle."
Hlavný hrdina Seth sa zobudí vo svete, v ktorom je úplne sám. Jeho posledná spomienka je na vlastnú smrť a keď otvorí oči, objaví sa na mieste, kde sa odohrala najväčšia tragédia jeho života. Jeho prvou myšlienkou je to, že sa ocitá v pekle. Ale keď sa nejaký čas nič nedeje, začína skúmať mesto a čas, v ktorom sa ocitol. Pomedzi to autor využíva Sethove sny ako návrat do skorších čias života, v ktorých ukazuje jeho vzťahy (priateľské, rodinné aj vzťahové). 
"Znova sa zhlboka nadýchne, baterku zdvihne takmer nad hlavu a skočí do svojej bývalej izby. Je pripravený bojovať aj brániť sa... Lenže miestnosť je prázdna. Opäť. Je to len jeho stará izba. S jedným veľkým rozdielom. Uprostred leží truhla. A je otvorená."
Patrick Ness naozaj využil niekoľko veľmi prekvapivých zvratov, v ktorých som musela na chvíľu zastať a prečítať si stranu ešte raz. Celé nachádzanie pravdy o svete, v ktorom sa hrdina nachádza, sa pomaly odkrýva čitateľovi, ktorý má síce všetky indície na to, aby záhadu vyriešil sám, ale predpokladám, že väčšina do toho bodu nedôjde. Druhým veľkým zvratom je príbeh Sethovho brata, ktorý bol pred rokmi na niekoľko dní unesený väzňom na úteku (zvratom v tom, čo sa stalo potom). 
"Seth, pomyslí si. Volám sa Seth. Prekvapí ho to, akoby svoje meno zabudol, až kým mu ho sen, spomienka, alebo čo to, dočerta, práve videl, nepripomenula. Vízia bola taká zreteľná, že pomyslenie na ňu je takmer bolestivé. Aj náhly príval informácií mu spôsobuje utrpenie. Nielen jeho meno. Nie, ani zďaleka iba to."
Avšak je niekoľko vecí, v ktorých pre mňa autor zlyhal:
1. Dĺžka textu. Rozbeh príbehu trvá pridlho. Rozuzlenie nebolo potrebné ťahať cez 100 strán. A pomedzi to mnoho úplne nepotrebných odbočiek, ktoré nikoho nezaujímajú (ozaj nepotrebujem detailný opis prázdneho supermarketu).
2. Komu má byť text venovaný? Pôvodne by som povedala: mladí tínedžeri, keďže tomu nasvedčuje spôsob písania a vek postáv. Avšak. Niektoré opisy ("Takmer lenivo sa začne hrať s genitáliami, zvedavý, či to v ňom vyvolá nejakú reakciu, ale ťarcha na hrudi je príliš veľká a spomienky na minulosť príliš bolestné.") ma prekvapili tým, aké bolo zbytočné, no aj zvláštne, zaradiť ich do textu.
3. Postavy (ou, spojler) sú akési dvojrozmerné – aj napriek tomu, že každá z nich si prešla ťažkým životným príbehom, máločo dostalo priestor, ktorý si zaslúžilo. Ako môže autor naznačiť vraždu či násilie na deťoch na dvoch stranách a nespomenúť to poriadne na ďalších 300? Plus, urobiť z hlavného hrdinu homosexuála bolo úplne v poriadku, ak by to nepôsobilo len ako spôsob, ako zaujať publikum a ponúknuť jednu humornú scénu a potrebnú zápletku. Keď na to pozerám spätne, táto časť príbehu pôsobí tak umelo, až to jemne bolí.
4. Očakávaný posledný zvrat nikdy neprišiel. Až do poslednej strany som čakala ďalší vybuchuje-mi-hlava-lebo-som-to-nečakala-zvrat, avšak ten nikdy neprišiel. Práve naopak, Patrick Ness volí filozofický záver, ktorý sa z sci-fi románu snaží vytvoriť príbeh, ktorý zmení pohľad na svet. A z časti sa mu to darí.
"Skutočný život je skutočný život. Nevyspytateľný. Jeho zmysel závisí od toho, ako sa naň dívaš. Jediné, čo musíš urobiť, je nájsť spôsob, ako ho žiť."
Aj po týchto (pre mňa) nedostatkoch si myslím, že táto kniha má potenciál. Len som jednoducho čakala niečo viac, než som dostala. Možno len čítam priveľa kníh a začína byť ťažké nájsť knihu, ktorá prekvapí natoľko, aby zanechala hlbokú stopu. Ale aj z čítania Niečo viac si beriem niekoľko myšlienok. A tak by to malo byť stále.

Moje hodnotenie...

...dúfala som v päť hviezdičiek, no v závere "len" 3/5*. Nebola to zlá kniha, jednoducho som k nej prišla s príliš veľkými očakávaniami, ktoré neboli naplnené.

Komentáre