Stratená vec (Shaun Tan)

Názov: Stratená vec (orig. vydanie – The Lost Thing)
Autor: Shaun Tan
Preklad: Ján Gavura
Vydavateľstvo: Občianske združenie Slniečkovo
Rok vydania: 2014 (orig. vydanie – 2004)
Počet strán: 34
Žáner: obrazová kniha (nielen) pre deti a mládež
Cena: 9 

O knihe:

Chlapec nájde na austrálskej pláži stratenú "vec", keď hľadá vrchnáky do svojej zbierky. Vec je obrovská, zvláštne vyzerajúca bytosť, ktorú si však nikto iný nevšíma. Jednoducho, nie je súčasťou ich každodennej reality. Preto sa chlapec rozhodne nájsť miesto, kam vec patrí.

Čo si o knihe myslím ja?

Poznáte tie knihy, ktoré najprv začnete čítať z povinnosti, no veľmi rýchlo zistíte, že sú niečím špeciálne? To bola Stratená vec pre mňa. Povinnosť = téma seminárnej práce, niečo špeciálne = grafické knihy. Grafické (alebo obrazové) knihy sú niečo, po čom som nikdy poriadne nesiahla. Najčastejšie ich nájdete medzi detskými knihami, no ja si trúfam povedať, že dospelým môžu často povedať omnoho viac.
"Napokon sme našli miesto, ktoré by mohlo byť to správne. Zastrčené v tmavej medzierke neznámej uličky. Na mieste, ktoré by ste nikdy nenašli, keby ste ho práve neboli hľadali."
Stratená vec nie je iba kniha plná (neskutočných) ilustrácií. Nenechajte sa odradiť ani malým množstvom textu, je to totiž zámer. Ak sa chcete dozvedieť viac o tomto type kníh, vrelo odporúčam stránku autora: shauntan.net. Ale teraz o tom, prečo táto kniha ľahko patrí medzi moje obľúbené. Rozpráva príbeh o chlapcovi, ktorý nájde "vec". Je veľká, červená, zvláštna, a predsa si ju nikto nevšíma. Možno preto, že "majú dôležitejšie veci na práci" (čo je podtitul knihy). Nikto sa o ňu nestará, nikomu nepatrí, nikto ju nevidí. A tak sa spolu vydávajú na dobrodružstvo hľadania miesta, kam by zapadla a kde by sa cítila "ako doma". Po ceste nachádzajú Federálny úrad harabúrd a rároh (vsetkos zametamus pod kobercae)byrokraciu, všednosť, davy bez individuality, no nakoniec nachádzajú miesto pre všetky jedinečné bytosti. 

Čo však bolo na knihe najlepšie? Množstvo motívov, ktoré zachytila: zvedavosť, úžas, hľadanie a nachádzanie, kreativitu, stratu, apatiu, predstavivosť a jej potláčanie, rozptýlenie, byrokraciu, spoločnosť, priateľstvo, ignoráciu, životný štýl, zmenu, preťaženie a mnohé ďalšie.
"Moji rodičia si nič nevšimli. Asi ich príliš zaujali posledné udalosti či čo."
Jedným z najdôležitejších motívov je však zvedavosť a akceptovanie fantastického. Uponáhľanosť dospelého sveta, plného tabuliek, značiek, povinností, straty individuality a pozornosti, ktorú venujeme svetu a snaha zapadnúť, tomu všetkému sa chlapec snaží ujsť. No nakoniec to možno nie je také ľahké. Ale aj keď na konci možno nejde úplne proti prúdu, nezabúda na to, že jedinečné veci niekde vo svete stále existujú a čakajú na to, kto ich objaví.
"Čím ďalej, tým menej v týchto dňoch vídam takéto stratené veci. Možno sa už dnes veci nestrácajú tak často. A možno som si ich len prestal všímať. Lebo mám príliš veľa inej práce alebo čo."
Moje hodnotenie...

...Stratenej veci som s radosťou dala 5/5* a odporúčam ju všetkým, ktorí majú radi knihy, ktoré majú nové významy každým opätovným čítaním. Či už v stratenej veci objavíte utláčané podkultúry, magické bytosti či metaforu pre niečo jedinečné vo svojom okolí, určite sa vždy niečo nájde.

Komentáre