Červená kráľovná (Victoria Aveyard)

Názov: Red Queen
Séria: Red Queen (Svet rozdelený krvou) #1
Autor: Victoria Aveyard
Vydavateľstvo: HarperTeen
Rok vydania: 2015
Počet strán: 383
Žáner: YA fantasy román
Cena: 11 

O knihe:


Mare Barrow, 17-ročné dievča, žije vo svete, ktorý je rozdelený na dve časti podľa krvi  Strieborných, ktorí majú nadprirodzené schopnosti a Červených, obyčajných občanov, ktorých úlohou je pracovať pre vládnúcu vrstvu. Keď sa však zhodou náhod dostane táto mladá zlodejka do paláca, zistí neobvyklú vec: aj napriek tomu, že jej krv je červená, Mare má schopnosti, ktoré nie sú iba jedinečné, no veľmi nebezpečné pre kráľa a jeho vládu. A tak sa Mare dostáva do sveta, do ktorého nechcela nikdy patriť a jediný chybný krok ju môže stáť život.

Čo si o knihe myslím ja?

Hoci mala táto kniha sľubný koncept, sklamala ma na niekoľkých úrovniach:
1. Spôsob, akým autorka píše, jej výber lexiky a opisov, je vo väčšine knihy pomerne amatérsky. Nechcem, aby to vyznelo zle, ale v mnohých momentoch znel tento román ako poviedka zaslaná do súťaže mladým tínedžerom. Niekedy ide (netypicky) o opisy, ktoré sú zbytočne "gýčové" a pôsobia ako poučky. Možno tento výber prostriedkov slúži na zaujatie mladšej generácie, ktorej môže byť takéto vyjadrovanie bližšie. Pre mňa sklamanie.
"Words can lie. See beyond them."
2. Milostný trojuholník (štvoruholník?). Vo všeobecnosti nie som fanúšikom takejto dejovej zápletky, no v tejto knihe bol veľmi zmätený a nedomyslený. Nerozhodnosť mladej protagonistky nie je neobvyklá, no jej argumenty a emócie (minimálne tie na papieri) boli veľmi ťažko uveriteľné a nevedela som sa vcítiť do tej premýšľania. 
"I told you to hide your heart once. You should have listened."
3. Hlavná hrdinka sa miestami snaží niečo podniknúť, alebo aspoň zapadnúť do prostredia, v ktorom sa ocitla...ale je to len akýsi odvar ženskej hrdinky. Tento problém som mala s niekoľkými knihami, v ktorých sa snažia opísať tvrdé a odvážne dievča, no zlyhávajú. Jedným z dobrých prípadov je séria Trón zo skla či Lunar Chronicles, no Mare je 2D postava bez výraznejšej hĺbky či charakterového posunu. Veta, ktorá sa opakuje dookola a dookola v celom románe jej dochádza až v poslednej chvíli, no ani vtedy jej prekvapenie nepôsobí hodnoverne. Je to sebecká, ufňukaná postava, ktorá za celý príbeh urobí asi jedno vlastné rozhodnutie.
 "Anyone can betray anyone."
4. Pomalá gradácia. V celej knihe sa ocitli asi tri momenty, ktoré prekvapili a potiahli dej aspoň 50 strán. V iných častiach som čítala o tom, ako jej steká makeup po tvári a ako chce a nechce mladého princa.
"A lie will raise me up, and one day another lie will bring me down."
5. Väčšine postáv sa stalo to, čo hlavnej hrdinke - nedostali priestor na rozvinutie, prehĺbenie a zaujatie. Netuším, kým bol naozaj Cal a nepochopila som najlepšieho priateľa Mare (aha! máme tu päťuholník!). Viem, že často prvá kniha v sérii slúži len na načrtnutie postáv, no len hŕstka ma zaujala natoľko, aby som ich skúmala ďalej.

Nechcem tým povedať, že román nemal svetlé stránky. Obal je možno tou najsvetlejšou. Dokonca sa objavil aj (trochu predvídateľný) dejový zvrat, ktorý zachránil záver knihy. Nápad prepojiť nadprirodzené schopností s krvou postáv bol novšou obmenou konceptu a rodiny, ktoré v deji spĺňajú vedľajšie postavy, si podľa mňa zaslúžili oveľa viac pozornosti. Ani neviem, prečo pre mňa bola Červená kráľovná takým sklamaním. Ale po množstve skvelých fantasy kníh táto výrazne zaostáva.

Moje hodnotenie...

...Červenej kráľovnej dávam 2,5/5*. Ešte zvážim čítanie pokračovaní, keďže vždy dúfam v pokrok u autora, no budem pristupovať s veľmi nízkymi očakávaniami.  

Komentáre