Prekliaty ostrov (Dennis Lehane)

Názov: Shutter Island
Autor: Dennis Lehane
Vydavateľstvo: HarperTorch
Rok vydania: 2004
Počet strán: 369
Žáner: thriller román
Cena: 11 € 

O knihe:


"Bestseller Dennisa Lehanea sleduje dvoch maršalov, Teddyho Danielsa a Chucka Aulea, ktorí sú povolaní na izolovaný ostrov neďaleko massachusettského pobrežia, aby prešetrili zmiznutie jednej z väzenkýň z opevnenej nemocnice pre kriminálnikov, nachádzajúcej sa na ostrove. Nemocniční zriadenci na čele s jej správcom, ale skrývajú hrozivé tajomstvo." (zdroj)

Čo si o knihe myslím ja?

Opätovná chyba z mojej strany...nepozerajte adaptáciu knihy skôr, než si prečítate skutočnú a pôvodnú verziu príbehu. Shutter Island som videla pred rokmi a stále patrí medzi filmy, ktoré ma zaujali a zanechali v premýšľaní ešte dlho po skončení. A v čom je tento príbeh taký zaujímavý?
"Every man has a right to his opinion," Teddy said. The warden´s face darkened. "No, he doesn´t. Men are foolish. They eat and drink and pass gas and fornicate and procreate, and this last is particularly unfortunate, because the world would be a much better place with far fewer of us in it." (s. 281)
Čo sa mi na knihe páčilo?
  1. Hlavné postavy Teddyho a Chucka spoznáva čitateľ do hĺbky, pretože sa dozvedá čo-to z ich minulosti, postupne je mu predstavené premýšľanie a charakter hrdinov. Ich postavy sú neskôr vystavené otázkam, nad ktorými sú prinútení premýšľať a ich osobnosť sa pomaly, ale stále viac ukazuje. Teddy je z tejto dvojice (právom) výraznejší a jeho životný príbeh, ktorý je pomaličky odkrývaný, je zvláštnym spôsobom fascinujúci. 
  2. Keďže je celý príbeh položený do prostredia psychiatrickej liečebne pre odsúdených zločincov, postavám (a zároveň čitateľovi) sú ponúkané otázky viny a neviny, násilia, odpustenia a liečby. Je možné, aby bola žena, ktorá zavraždila svoje deti vyliečená, či aby jej bolo odpustené? Koľko násilia dokáže človek vidieť, kým ho to úplne nezničí? Kde je tá tenká hranica, ktorá z človeka spraví násilníka? Kedy aj liečba pacienta prekračuje hranice humánnosti?
  3. Pútavý a akčný dej umožnil veľmi presné spracovanie knihy do filmu, a hoci sú v príbehu občasné nejasné chvíle, v ktorých Teddy sníva, čitateľ sa dokáže pomerne rýchlo zorientovať. Ak sa pýtate, či sú kniha a film podobné. odpoveď je: áno. Je to jedno z najpresnejších spracovaní, aké som kedy videla.
  4. Záver, ktorý je v knihe ešte nejasnejší, než ten vo filmovom spracovaní. Je to jeden z príbehov, ktorý je často interpretovaný mnohými spôsobmi a (najmä) diváci vyhľadávajú vysvetlenia...Takže ak ste sa s týmto príbehom ešte nestretli, očakávajte zvraty.
"In a less enlightened age, a patient like Gryce would have been put to death. But here they can study him, define a pathology, maybe isolate the abnormality in his brain that caused him to disengage so completely from acceptable patterns of behavior. If they can do that, maybe we can reach a day where that kind of disengagement can be rooted out of society entirely. "It´s good to have dreams," Chuck said. "Don´t you think?" (s. 35)
Čo sa mi na knihe nepáčilo?

Len jedna maličkosť...niektorí zo zamestnancov boli v príbehu príťažou. Ich mená sa mi plietli a neviem, nakoľko tam boli potrební. Občas mali vstupy, ktoré boli filozofickou časťou diela a teda niečo priniesli, občas dostali len malý priestor, ktorý mohol byť využitý aj lepším spôsobom.

Moje hodnotenie...

...4,75/5*. Na moju škodu som príbeh poznala a teda nemôžem povedať, že ma veľmi prekvapil. Ale ak by som nevidela ako prvé filmové spracovanie, myslím, že by som bola ešte viac vtiahnutá do deja. A nezabudni si pozrieť film s Leonardom DiCapriom a Markom Ruffalom (lebo je veľmi dobrý)!
"And I´ll tell you something else: Teddy? He would have clapped." (s. 4)
Túto knihu som zaradila do mojej 2016 Reading Challenge pod kategóriu Kniha, podľa ktorej bol natočený film, no nikdy som neprečítala knižnú predlohu.

Komentáre