Trón zo skla (Sarah J. Maas)

Názov: Trón zo skla
Autor: Sarah J. Maas
Séria: Throne of Glass (Trón zo skla) #1
Vydavateľstvo: Slovart
Rok vydania: 2015 (1. vydanie – 2012)
Počet strán: 375
Žáner: fantasy román
Cena: 10 € 


O knihe:

"V krajine bez akejkoľvek mágie, kde vládne krutý kráľ, je na kráľovský dvor povolaná najnebezpečnejšia nájomná vrahyňa. Prichádza, aby získala späť svoju slobodu, nie aby zabila kráľa. Ak v turnaji porazí dvadsaťtri nájomných vrahov, zlodejov a žoldnierov, prepustia ju z väzenia a po štvorročnej službe ako kráľova šampiónka získa späť svoju slobodu. 

Jej meno je Celaena Sardothien. Korunný princ si Celaenu na túto úlohu najal a je jej jediným spojencom. Kapitán kráľovskej gardy je zas jej pravým ochrancom. V komnatách a chodbách Zámku zo skla sa však schováva niečo oveľa nebezpečnejšie... A keď začne Celaeniných protivníkov niekto po jednom likvidovať, jej zápas o slobodu sa mení na boj o holé prežitie. Tajomný nepriateľ sa totiž neuspokojí, kým nebude ležať celý svet v troskách." 

Čo si o knihe myslím ja?

Oficiálne prvá kniha série, pre mňa však už druhá v poradí (keďže som čítala poviedky, ktoré časovo predchádzajú príbehu), bola maličkým sklamaním. Ok, poďme na to takto: táto kniha nebola lepšia než poviedky. Prečo? Vďaka krátkosti poviedok bola autorka prinútená text zhustiť, postavy predstaviť na malom priestore a dej musel vrcholiť rýchlo. V prípade tohto románu tomu tak nebolo.

Keďže postavy, ktoré sa začínajú objavovať v prvom dieli, budú aj v nasledujúcich častiach, neboli čitateľovi ponúknuté naplno. Chaol a Dorian, dve hlavné mužské postavy, zaostávajú za Samom a Aerobynnom práve v tom, že na prvý pohľad nie sú špecifické a jedinečné. Nie som si istá, čo si mám myslieť o arogantnom princovi Dorianovi, ktorý má akýsi zvláštny vzťah k ženám a je prototypom pekného mladého muža, ktorý chce robiť dobro, ale je spútaný konvenciami, ale ani o Chaolovi, ktorý je skoro Sam Cortland, ale nie je to on... som z neho zmätená. Tak akosi znovu vzniká zaužívaný milostný trojuholník, takže som veľmi zvedavá, ktorým smerom to autorka potiahne v pokračovaniach.
"Dostane sa mi tej cti počuť tvoj hlas, alebo si sa rozhodla, že budeš celou cestou mlčať?" "Obávam sa, že vaše otázky nestáli za slovnú odpoveď."  (s. 31)
Jedna z vecí, ktorá mi v tomto románe chýbala (v porovnaní s The Assassin´s Blade) je málo priestoru pre Celaenu ako hlavnú hrdinku – nájomnú vrahyňu. Múdru, šikovnú, trochu arogantnú a celkovo veľmi odlišnú on iných hrdiniek z podobných románov. Chápem, že postava si prešla (takmer doslova) peklom a táto časť slúžila predovšetkým na jej zotavenie, nabranie novej sily a sebavedomia, ale aj tak. Kde si, badass hlavná hrdinka?
"Knižnice sú predsa plné myšlienok – pravdepodobne najmocnejších a najnebezpečnejších zbraní na svete." (s. 62)
Plusom bola Nehemia, princezná a teraz nová ženská postava, pri ktorej mám pocit, že ešte v príbehu  – a je zaujímavé, že zatiaľ mám pri nej viac otázok než odpovedí. Dobrým zauzlením bolo aj napätie, ktoré predstavovala príšera, postupne zabíjajúca súťažiacich – kto, kde, ako, prečo? Celkovo však beriem Trón zo skla s rezervou, pretože ho považujem za isté predstavenie do príbehu a nie nutne najlepšiu časť série.
zohrá veľkú rolu

Spôsob písania Sarah mi stále vyhovuje, i keď si myslím, že slovenský preklad to jemne kazí (nevadí, ďalšiu časť čítam v angličtine) – a len tak medzi rečou, prečo musia prekladať názvy a mená? Nikdy som to úplne nepochopila. Z tých horších sú to napr. "Mokrodrap" a "Zvonkostav". Vážne to bolo nutné? Ak dokážete čítať knihy v originálnej angličtine, odporúčam vám uprednostniť takéto vydanie.

Čo očakávam od ďalšej časti? Celaenu, ktorá sa nezastaví pred ničím a nikým, Aerobynna, pretože je to jedna z najzaujímavejších postáv v sérii, hlbšie predstavenie charakterov postáv a zápletku, ktorá ma vtiahne do deja.

Moje hodnotenie...

...3,75/5*, pretože si myslím, že má autorka na viac. Trón zo skla teda považujem za viac-menej úvod do série a verím, že príbeh sa ešte vygraduje. Už som začala čítať ďalšiu časť, ktorá má lepšie ohlasy, takže som veľmi zvedavá (poznámka z budúcnosti: už som v polovici a môžem s radosťou povedať, že druhá časť je omnoho lepšia!

Komentáre