Dievča vo vlaku (Paula Hawkins)

Názov: Dievča vo vlaku
Autor: Paula Hawkins
Vydavateľstvo: SLOVART
Rok vydania: 2015 
Počet strán: 320
Žáner: psychologický thriller román/ detektívka
Cena: 12 € 

O knihe:

"Rachel každé ráno cestuje tým istým vlakom do Londýna. Vie, že pri jednom návestidle spoj vždy zastaví a že si chvíľu môže prezerať domy s malými záhradkami. Dokonca má pocit, akoby obyvateľov jedného z nich už poznala. Volá ich Jess a Jason a ich život sa jej zdá dokonalý. Škoda, že ona nemala toľko šťastia. Rachelino manželstvo sa rozpadlo, nedávno prišla o prácu, býva v podnájme a každý deň predstiera, že chodí do roboty. Potom však uvidí niečo šokujúce - oznam v novinách, že „Jess“, pani dokonalá, je nezvestná - a odrazu sa všetko zmení. Rachel má konečne šancu stať sa súčasťou života, ktorý pozorovala len z diaľky, a ukázať, že je oveľa viac, ako iba dievča vo vlaku." (zdroj)

Čo si o knihe myslím ja?

Ok, začnime postavami: v tomto románe je 6 hlavných postáv – Rachel, Scott, Megan, Anna, Tom a Kamal (ktorý sa zrazu v polovici románu stratil) a niekoľko vedľajších postáv, ako napr. blonďák z vlaku, ktorý tam bol kto-vie prečo. Čo mi na postavách vadilo? Skoro všetko. Ani jedna z nich ma nezaujala, nesúcitila som s nimi a netrápilo ma, čo sa s nimi stane.

Vykreslené boli asi takto: Rachel – hlavná postava, alkoholička, ktorú opustil manžel, pretože začala piť (lebo nemohla mať deti), ktorá chodí každý deň vlakom a tvári sa, že má prácu, pozerá na dom svojho bývalého a vidí "Jasona a Jess" (Megan a Scotta), ktorí bývajú o pár domov ďalej a zase pije. Chcete s ňou súcitiť, ale nejde to.
Tom – bývalý muž, ktorý podvádzal Rachel s Annou, má s ňou dieťa a pracuje.
Anna – milenka Toma (teraz už manželka), dcéra Evie, stále šťastná a spokojná, neznáša Rachel.
Scott – manžel Megan, pracuje.
Megan – pekná blondína, nudí sa, čo vedie k aféram, zmizne.
A niektoré postavy a ich prínos pre dej som nepochopila. Okrem blonďáka tam sú aj policajti, ktorí sa objavia trikrát a ešte jeden muž, ktorý je spomenutý asi dvakrát, ale nemá zmysel, ani keby ste sa ho snažili nájsť.

zdroj
Keď som knihu čítala, hovorím si: ok, mohla by to byť táto postava, ale to je príliš predvídateľné, takže dúfam, že to bude táto, to by bolo niečo nové a konečne zaujímavé...a kto bol vrahom? Prvá postava, ktorá by vám napadla. Ach jaj. Keď som prečítala to "skvelé a napínavé rozuzlenie", mala som chuť odhodiť knihu cez polku miestnosti a kričať: "nuda!"

Príbeh je podaný cez 3 ženské postavy, pričom časovo sa skáče z prítomnosti do minulosti (v prípade Megan), a ich príbehy sa preplietajú. Postupne vychádzajú na povrch všetky tajomstvá a bolesti, ktoré si postavy nesú zo sebou. Kniha mala svetlé stránky: Meganin príbeh a to, čo sa jej stalo v minulosti, čo ju zmenilo na ženu, akou je teraz. Alebo napr. záblesky spomienok, ktoré sa postupne Rachel vybavujú (keď je 2 dni triezva). (Snažila som sa nájsť ďalšie, ale nejde mi to)

Dej je pomalý, v podstate ide len o to, že Rachel pila do nemoty a snaží sa spomenúť si na noc, kedy Megan zmizla, pretože si nič nepamätá. A potom, aha! Spomenie si. A tak objavia vraha a kniha sa končí.

Takto. Kniha sa číta ľahko, celkom vás ťahá, chcete zistiť, čo sa stalo, ale je to jeden z tých románov, kde sa nedeje nič a posledných 10 strán sa stane všetko. Veľké množstvo čitateľov dáva tejto knihe 5* a označujú ju za najlepšiu knihu roka. Ja s týmto hodnotením nesúhlasím, čo však môže byť preto, že čítam veľmi veľa kníh (a je ťažké nebyť sklamaný po knihách ako 1984) a vďaka medializácii som mala vysoké očakávania. Naozaj som sa snažila obľúbiť si tento román, dokonca ma čítanie bavilo (hoci mi spôsob písania išiel občas na nervy), bola som vtiahnutá do deja a čakala som, čo sa stane ďalej, ale postavy a záver ma jednoducho sklamali.

Moje hodnotenie...

...2,5/5*. Tak veľmi som dúfala, že vrahom bude niekto menej predvídateľný. Že to bude niečo nové a prekvapivé. Ale nebolo. Tento román je pútavý, miestami dynamický a dokáže zaujať. Ak chcete ľahké čítanie, ktoré pomerne ľahko vtiahne do deja, skúste si knihu požičať. Nekupujte ju, požičajte. Asi sa k nej už totiž nevrátite.

Môže vás zaujímať...

...v roku 2016 bude v kinách film inšpirovaný touto knihou, v hlavných úlohách s Emily Blunt, Lukom Evansom a Justinom Theroux. Pravdepodobne si ho pozriem a možno to bude naozaj dobrý film (prosím, prosím, buď dobrý).

Komentáre