Čtenářka (Traci Chee)


Názov: Čtenářka (orig. vydanie – The Reader)
Autor: Traci Chee
Vydavateľstvo: Fragment
Rok vydania:  2018 (orig. vydanie – 2016)
Počet strán: 448
Žáner: fantasy YA román
Cena: 14 

O knihe:

Predstavte si svet, v ktorom je čítanie chápané ako výsada a je povolené iba hŕstke najmocnejších. Sefia ovláda umenie prežiť. Po tom, ako bol jej otec zavraždený, ukrývala sa spoločne s tetou Nin v divočine. Naučila sa loviť, stopovať a tiež kradnúť. Keď jedného dňa tetu unesú, zostane sama a začne si klásť otázky. Kto Nin uniesol a prečo? Súvisí jej zmiznutie s otcovou vraždou a tým podivným hranatým predmetom, ktorý teta skrývala? Kniha, ktorú však nedokáže prečítať, a záhadný nemý chlapec, ktorého zachráni pred krutým zaobchádzaním, sa stávajú jej nádejou. Kľúčom k odhaleniu tajomstva jej sveta a otcovej tragickej smrti...

Čo si o knihe myslím ja?

Čtenářka sa zaradila medzi knihy, od ktorých som čakal mnoho a dostala veľmi málo. A asi je celkom zjavné, že táto recenzia bude príliš úprimná a tiež kritická. Ale aj také niekedy treba. Pamätám si deň, keď som volala s mamkou a povedala jej: "čítam jednu knižku a stále čakám, kedy sa to rozbehne", na čo sa moja mamka opýtala: "a na akej strane si?", moja odpoveď: "už niekde za stovkou". A toto veru pomerne dobre zhŕňa jeden z najväčších problémov tejto knihy: je-tak-veľmi-pomalá. Na začiatku spoznávame Sefiu, ktorá žije v dome, ktorý jemne pôsobí ako dom zo Spy Kids, kde sa do vlastnej izby musí dostať špeciálnymi kódmi a dverami. Potom zistíme, že prišla o oboch rodičov a opatrovníčky a od tohto momentu čakáme samú akciu a napätie. Ale na tých prvých stranách aj skončí. Sefia strávi ďalší rok v lese. Potom čas na lodi. A potom je koniec knihy.
"Ale knihy jsou podivné předměty. Mají moc člověka polapit, přenést jinam, někdy i proměnit, když má štěstí. Ale když se to vezme kolem a kolem, jsou knihy – dokonce i ty kouzelné – jen předměty vytvořené z papíru, lepidla a nití. To je ta základní pravda, na kterou čtenáři zapomínají. Jak je kniha vlastně zranitelná. Ohněm. Vlhkem. Plynutím času. A krádeží."
Hlavná hrdinka nie je ničím výnimočná. Jej hlavnou črtou by mala byť táto špeciálna schopnosť: dokáže čítať (hovoríme o písmenách, znak ľudia poznajú) a preto má byť nebezpečnou. Okrem toho je obyčajnou tínedžerkou, ktorá ani nie je prehnane odvážna ani originálna, ktorá sa zamiluje do jedinej mužskej postavy v jej okolí a hlúpo necháva stopy pre jej prenasledovateľov.
"I tahle chvíle byla v knize. Na okamžik váhala, protože se bála, že až ji otevře, uvidí sebe – přímo před očima – bude se dívat sama na sebe, jak čte knihu. Úplně to viděla –  znova a znova, jako odrazy mezi dvěma zrcadly v nekonečné chodbě: Jak čte sama sebe v knize. Jak čte sama sebe, jak čte sama sebe v knize. Jak čte sama sebe, jak čte sama sebe, jak čte sama sebe..."
Celý čas som dúfala, že sa dozviem niečo viac o tej "knihe", ktorú sa celý svet (aspoň tí, na ktorých záleží) snaží získať. V závere knihy sa objavila asi jedna strana, ktorá zaujala. Opisuje totiž knihu ako niečo, v čom je zaznamenaný celý čas – od minulosti až po budúcnosť. Človek by v nej dokázal nájsť odpovede na všetky otázky a spoznať svoj osud. Toto bola tá myšlienka, na ktorej mala stavať autorka už od začiatku. To, čo mohlo zaujať a byť niečím, čo ťahá ďalej.
"Možná právě teď někdo čte ji, a kdyby vzhlédla, spatřila by oči toho někoho, jak na ni hledí, jak sledují každý její pohyb. Možná někdo čte čtenářku."
Autorka strieda niekoľko pohľadov rôznych postáv a viaceré by si zaslúžili pozornosť viac, než Sefia. Väčšinu času som nerozumela, aký zapadajú do toho, čo sa práve deje. A ak náhodou zomreli, mne ako čitateľovi to až tak nevadilo, pretože som vôbec netušila, kým mali byť. A keď som sa to dozvedela spätne, stále som nebola presvedčená o tom, že mi autorka predostrela postavu, ktorá by mi chýbala. Viem, že táto recenzia nepôsobí pozitívne. No takým nebolo ani moje čítanie. Mohli by sme spoločne hľadať pozitíva, a vedela by som ich niekoľko vymenovať. Ale keďže viem, že v podobnom štýle je niekoľko omnoho lepších kníh, nemá zmysel odporúčať tú, ktorá dobrá nie je.

Moje hodnotenie...

...pre mňa 2/5*. Bolo horšie. Ale rozhodne si neprečítam ďalšie pokračovania. 

Komentáre