Kráľovskí bojovníci (Priscilla Shirer)

Názov: Kráľovskí bojovníci (orig. vydanie – The Prince Warriors)
Autor: Priscilla Shirerová
Vydavateľstvo: Kumran
Rok vydania:  2018 (orig. vydanie – 2016)
Počet strán: 272
Žáner: román pre deti
Cena: 7 
Ďakujem vydavateľstvu Kumran.sk za poskytnutie knihy na recenziu, môžete ju nájsť tu.

O knihe:

Xavier a Evan sa ako mnohí iní bratia neraz pobijú. Zistia však, že okolo nich prebieha oveľa väčšia bitka. A že sú na rade, aby sa do nej zapojili. Kniha Kráľovskí bojovníci je úvodným dielom novej série spisovateľky Priscilly Shirerovej, ktorá pred očami čitateľov oživuje neviditeľný súboj odohrávajúci sa v duchovnom svete. Xavier, Evan a ich priatelia žijú celkom obyčajný život, až kým nevstúpia do záhadnej krajiny zvanej Ahoratos. Tam stretávajú svojho sprievodcu Ruwacha, ktorého múdrosť a rady budú potrebovať, keď sa vrhnú do svojho prvého spoločného dobrodružstva. Dobrodružstva, v ktorom nechýba výzbroj, nebezpečenstvo a veľmi reálny nepriateľ.

Čo si o knihe myslím ja?

Na prvý pohľad možno nie je jasné, prečo by som čítala román primárne určený pre deti od 8 do 12 rokov. Mám na to však niekoľko dôvodov: po prvé, mám rada knihy pre deti. Veľmi často ponúknu vážnu a dôležitú tému, no zachytia ju spôsobom, ktorý je na jednej strane úplne jasný, na druhej je vtkaný do rozprávkového príbehu. Po druhé, už dlho som nečítala knihu pre deti, ktorá by stavala na kresťanskom motíve, a preto som neváhala siahnuť po niečom novom, čo by som mohla (alebo nemusela) odporúčať ľuďom, ktorí hľadajú knihy pre svoje deti.
"Počínala si si dobre, verná služobníčka. Dokázala si, že ti možno dôverovať v malom, preto ti zveria väčšie veci."
A tak sa poďme pozrieť na to, čo táto kniha mala a čo jej možno chýbalo. Autorka si volí 4 hlavné postavy: sú nimi bratia Evan a Xavier a dvojica kamarátov Brianna a Levi. Jedného dňa sa však dostanú do krajiny, ktorá sa volá Ahoratos, v ktorej dostanú výzbroj a rady, ktoré ich majú sprevádzať na dobrodružnej výprave. Štvorica detí potom objavuje nové časti krajiny a učí sa dôverovať sebe aj tomu, čo ich naučil Ruwach.

Autorka si z Biblie vyberá text z Listu Efezským 6: 11 – 17: "Oblečte sa do plnej Božej výzbroje, aby ste mohli obstáť proti úkladom diabla. Veď náš boj nie je proti krvi a telu, ale proti kniežatstvám, mocnostiam, vládcom tohto temného sveta a proti duchom zla v nebesiach. Preto si vezmite Božiu výzbroj, aby ste mohli v ten deň zla odolať a tým, že všetko prekonáte, obstáť. Stojte teda! Bedrá si prepášte pravdou, oblečte si pancier spravodlivosti a obujte si na nohy pripravenosť na ohlasovanie evanjelia pokoja. Nadovšetko uchopte štít viery, ktorým môžete uhasiť všetky ohnivé šípy toho Zlého. Vezmite si aj prilbu spásy a meč Ducha, ktorým je Božie slovo." a na ňom stavia veľkú časť zápletky. Je však zaujímavé, že ak čitateľ nemá vedomosť o tomto (či inom) verši, nevšimne si metatextové prepojenie. Ruwachove rady a múdrosti sú tiež doslovným či parafrázovaným textom Biblie, ktorý môže nenápadne učiť deti texty, ktoré by im mimo knihy nemuseli dať takú praktickú aplikáciu.
"Jeho výzbroj sa skladala z niekoľkých častí a pokrývala mu celý trup aj plecia. Všimol si, ako si ju chlapci prezerajú. ´Rastie s vami, čím viac ju používate,´ vysvetlil. ´Ak ju nebudete používať, oslabne a zakrpatie.´ ´Zdá sa, že ju používate veľmi často,´ povedal s obdivom Evan. ´Neustále. Zažil som ťažké chvíle, ale teraz som slobodný, a to vďaka Ruwachovej múdrosti a Knihe."
Pre skúseného čitateľa je pomerne zjavná metaforickosť textu. Či už ide o výzbroj, rady, svet či postavy. Hovorí veľa o odvahe, láske, odpustení a milosrdenstve. To všetko len cez príbeh a jemné náznaky. Od teoretického východiska treba prejsť k praktickému stvárneniu a tomu, či to autorka zvládla aplikovať. Príbeh ani zápletka nie sú príliš zložité. Dobrodružstvá hlavných hrdinov nemajú veľa prerušení a dej sa dá ľahko sledovať. Dospelému čitateľovi by táto "jednoduchosť" mohla vadiť. Aj ja som v jednom momente zosmutnela a pomyslela si, že by to chcelo "niečo viac". Avšak potom som si opäť uvedomila to, pre koho má byť kniha určená a tiež to, že je to presne ten spôsob, aký by čitatelia, ktorí len začínajú čítať, ocenili.
"Mám všetko, čo potrebujem, zopakoval si sám pre seba. Nemusím byť väčší, silnejší, ani chytrejší. Stačí iba urobiť správnu vec."
Postavy sú odlišné a dá sa sledovať ich rast. Autorka si zvolila dva páry postáv, medzi ktorými môže pracovať s myšlienkou lásky (rodinnej a priateľskej) a odpustenia. Nie sú dokonalé, ale ich zlyhania im pomáhajú rásť. Ukazujú na vzťahy k ľuďom, ktorí k nám nie sú vždy dobrí a na to, ako môže vyzerať odvaha. Do príbehu je tiež vložená myšlienka obety a slobody, ktorá výrazne odkazuje na kresťanský motív. Záver je otvorený, no nie natoľko, aby neposkytol uspokojujúci záver a pozýva čitateľa skúmať krajinu Ahoratos aj v ďalšom dieli.

Moje hodnotenie...

...táto kniha ma príjemne prekvapila. Musím ju otestovať aj na čitateľoch v cieľovom veku a zistiť, či by obstála aj v ich očiach. Avšak podľa môjho názoru si autorka vybrala zaujímavú tému a predostrela pútavý začiatok série, v ktorej by som chcela pokračovať. U mňa 4/5*.

Komentáre