Vydavateľstvo: Kumran.sk
Rok vydania:  2017 (orig. vydanie – 2016)
Počet strán: 280
Žáner: ženský historický román
Cena: 10
Ďakujem vydavateľstvu Kumran.sk za poskytnutie knihy na recenziu, môžete ju nájsť tu.

Jej maličký brat zomrel, lebo naňho nedala pozor, a na Eliannu doľahne ochromujúci pocit viny. Túži po odpustení, pokúša sa zaslúžiť si ho prácou v otcovej dielni, a keď na rodinu udrie ďalšie nešťastie, Elianna preberá na svoje plecia vedenie dielne aj starosť o matku a sestru. Vďaka nevšednému talentu dosiahne nevídaný úspech, no ďalšie pohromy nedajú na seba dlho čakať a jej svet sa rúca.
Lekári sú bezradní a Elianna stráca aj poslednú iskierku nádeje. Až raz… Po krajine sa rozletí chýr o mužovi, ktorý údajne uzdravuje dotykom rúk. Po dlhých rokoch utrpenia a po nespočetných sklamaniach sa Elianna neodváži premeškať šancu… Možno je to jediný človek, ktorý dokáže zaceliť rany na jej tele, srdci i duši.

Román Krajina mlčania sa v mojich rukách ocitol z viacerých dôvodov: po prvé, podobné knihy rada číta moja mamka a ja som chcela zistiť, čo je na nich také zaujímavé; po druhé, snažím sa čítať viac kníh zo žánrov, ktoré mi nie sú úplne blízke (aspoň na prvý pohľad) alebo som z podobného žánru nečítala veľa exemplárov; po tretie, mala som chuť na literatúru založenú na kresťanskom základe. A tak som objavila tento román, ktorý ma svojimi 280 stranami príjemné prekvapil.
"Zamyslela som sa. Boh nám dal zákon, aby nás usmernil k mravnému a zbožnému životu. A čo sme urobili s jeho slovom? Ako sa mohlo stať, že sme Božiu milosť premenili na zbraň proti chorým a bezmocným? Ako sme mohli majestát Božieho zákona pokrútiť tak, že cudzinci a neverci sú schopní väčšieho súcitu než vyvolený Boží ľud?"
Postava Eliany je založená na krátkom príbehu, ktorý je zaznamenaný v evanjeliách a ktorý zachytáva mladú ženu trpiacu na krvotok, ktorá sa dotkne Ježišovho plášťa a po 12 rokoch nachádza uzdravenie. Autorka tak vzala kratučkú ukážku z originálu a vymyslela príbeh, ktorý predstaví prostredie, históriu a svet Biblie aj ľuďom, ktorí ju príliš nepoznajú. Do príbehu vkladá aj ďalšie postavy, ktoré môžeme v pôvodnom texte nájsť, ale využíva autoritu autorky a dáva ich do vzťahov, ktoré nie sú dokázané.
"Mohol by Boh, ktorý na mňa dopustil toľko nešťastia a trápenia, nájsť pre mňa útechu a oživiť mi dušu? Zablikala vo mne iskrička nádeje."
Jedným z najväčších plusov tejto knihy je jednoznačne postava Eliany. Tessa Afsharová vykresľuje silnú ženu, ktorá vie povedať svoj názor, no vie byť dostatočne pokorná na to, aby rozumela tomu, kde je jej miesto (v čase aj priestore). Eliana a jej charakter sú podané tak realisticky, že čitateľ nemá problém uveriť všetkým reakciám a slovám, ktoré postava vyriekne. Jej vzťah s Etanom (jej snúbencom) nie je prehnane klišé, práve naopak, predstavuje príbeh ľudí, ktorí síce začali s dohodnutým vzťahom, no ten sa pretvoril do niečoho oveľa vzácnejšieho. Jej vzťah s rodinou je tragický, no zároveň dáva úplný zmysel. Čitateľ súcití, teší sa aj plače s Elianou vtedy, keď zápasy a radosti zažíva aj ona.
"V deň, keď sa Gamaliel za mňa pomodlil, moje telo nevyzdravelo. Krvácalo ďalej, bolo mi zajatím, odkiaľ sa nedalo uniknúť. No ťažký príkrov zúfalstva, čo ma drvil do špiku kostí, sa rozplynul. Naplnil ma pokoj. Boh, ktorý videl moje vyčerpanie, rozohnal temnotu, ukázal mi cestu a ja som sa potkýnavo vydala k nemu."
Autorka sa tiež výborne zhostila predstavenia Boha, ako Ho asi mohli vnímať ľudia v dobe, do ktorého príbeh zasadila. Je to obdobie zákona, ktorý veľmi ovplyvňuje každodenné chovanie postáv, no zároveň dáva Eliane možnosť zažívať Boha osobne a táto závislosť (v dobrom slova zmysle) vyvrcholí v stretnutí s Ježišom. Je zjavné, že autorka nie je v písaní nováčikom a jej štýl rozprávania vtiahne rýchlo. Nezdržuje sa zbytočnosťami, no vždy dá dostatok priestoru na to, aby mohol čitateľ nové informácie spracovať.
"Musel byť približne v mojom veku, ale čo na tom? Myslel to tak, ako to povedal, a diera v mojom srdci sa začala zaceľovať. Ježiš ju vyplnil láskou, nádejou, spolupatričnosťou, ochranou. Už som nebola osirelá, odmietaná. To, čo voči mne po Jozefovej smrti cítil otec, už nado mnou nemalo moc."
Jedinou vecou, ktorá ma občas spomalila, bolo množstvo mien (hlavne tých rímskych), ktoré sa občas objavili a potom stratili, a keď prišli opäť na scénu, chvíľu som musela rozmýšľať, kam ich mám zaradiť. Tiež by som prijala viac informácií o niektorých postavách, je však faktom, že to boli postavy vedľajšie a teda ich príbeh nebol úplne nevyhnutný. Nakoniec môžem povedať, že román Krajina mlčania ma príjemne prekvapil a pravdepodobne si prečítam aj ďalšie knihy od tejto autorky.

...bolo 4,5/5*. Privysoké hodnotenie? V tejto chvíli a tejto kategórii si za ním stojím.