Na dvore z tŕňov a ruží (Sarah J. Maas)

Názov: Na dvore z tŕňov a ruží (orig. vydanie – A Court of Thorns and Roses)
Autor: Sarah J. Maas
Vydavateľstvo: Slovart
Rok vydania:  2017 (orig. vydanie – 2015)
Počet strán: 424
Žáner: fantasy YA román
Cena: 10 

O knihe:

Keď devätnásťročná lovkyňa Feyre zabije v lese vlka, na prah jej domu dorazí nebezpečný netvor, ktorý sa dožaduje odplaty. Feyre sa razom ocitá uprostred zákernej čarovnej krajiny, ktorú pozná len z rozprávok a legiend. Až tam zistí, že jej uchvatiteľ nie je žiadny netvor, ale príslušník rasy smrteľne nebezpečných a nesmrteľných férov, ktorí kedysi vládli celému svetu. A volá sa Tamlin. Na jeho panstve si postupne uvedomuje, že ľadová nevraživosť, ktorú k nemu pociťovala, sa premieňa na spaľujúcu vášeň, čo pohlcuje všetky klamstvá a výstrahy o prekrásnom, no nebezpečnom svete férov. Férsku krajinu však zahaľuje prastarý zlovestný tieň. Feyre musí objaviť spôsob, ako ho zastaviť... inak má na svedomí Tamlina a celú férsku rasu.

Čo si o knihe myslím ja?

Už dlhšie hľadám knihy, ktoré sú novším prerozprávaním klasických rozprávok. Dokonca som niektoré z nich spomenula na tomto blogu, či už išlo o celú sériu, alebo len individuálne knihy. A tak, keď som zistila, že Sarah J. Maas, autorka série Throne of Glass, ktorú som považovala za jednu z najzaujímavejších v posledných rokoch, napísala knihu na štýl Krásky a zvieraťa, nemohla som sa dočkať. Ale nedostala som to, čo som čakala. Dúfala som v čarovný svet, zaujímavú hlavnú hrdinku a očarujúceho princa. Dostala som priemerný svet, tvrdohlavé dievča a na prvý pohľad záhadného princa, ktorý jednoducho robil to, čo sa od neho očakávalo.

Táto kniha má vo všeobecnosti zmiešané recenzie. Buď ju čitatelia milujú, alebo sú na tom ako ja. Čo nutne neznamená, že ju vnímam ako najhoršiu knihu na svete. Dokonca by som dala šancu aj pokračovaniu. Avšak vo väčšine momentov bola jednoducho – meh. Dej bol v prvých 2/3 spomalený, opakujúci sa a neponúkal veľa možností rastu pre hlavné postavy. A hoci bola posledná tretina akčnejšia a v mnohých miestach plná zvratov, ťažko potiahla prvých 250 strán opisov a opakujúcich sa sťažovaní Feyre. Feyre – vytvorená s úmyslom byť nezávislou a silnou, no v konečnom dôsledku pôsobila tvrdohlavo, impulzívne a samovražedne. Pretože prečo neísť vždy tam, kde ti to niekto zakáže. Nie len tak, ale preto, že tam môžeš zomrieť. Čo by Feyre dokázala hneď v niekoľkých prípadoch nebyť Tamlina. A teraz Tamlin. V originálnom príbehu zviera, tu len krásny muž s maskou na tvári, ktorý sa snaží tak veľmi, až to bolí.

Cez toto všetko by som sa preniesla. Nebyť tých "ľúbostných" scén, ktoré sa viac blížili erotickým lacným románom. A to je to, čoho mi bolo ľúto najviac. Scén, ktoré neboli podstatné, potrebné a ani dobre napísané. Rozumiem pocitu autorov, že YA román bez romantiky by bol "nanič". Je však potrebné vkladať sexuálne scény do každej knihy, v ktorej vystupuje romantika? Nemyslím si. Možno som však jedna z milióna.

A tak je moje hodnotenie tohto románu zmiešané. Na jednej strane som si miestami užívala svet, ktorý autorka vytvorila. Bola som zvedavá na to, ako pojme ideu kliatby a ako sa s ňou bude musieť Feyre vyrovnať. Tešila som sa z malých momentov, v ktorých som objavila nové postavy, nové zvraty alebo nové informácie. A potom sa zopakovali momenty, ktoré za veľa nestáli. Či už išlo o neustále sťažovanie sa hrdinky, jej fantázie alebo nasilu predlžované scény. Aj po niekoľkých týždňoch tak neviem, čo si z tejto knihy vziať.

Moje hodnotenie...

...možno to bolo len mojimi vysokými očakávaniami. Avšak Na dvore z tŕňov a ruží si v mojom hodnotení vyslúžilo 2,5/5*. A dlhé premýšľanie, či siahnem po druhej knihe v sérii.

Komentáre