Vrania šestka (Leigh Bardugo)

Názov: Vrania šestka (orig. vydanie – Six of Crows)
Autor: Leigh Bardugo
Preklad: Ivana Cingelová
Vydavateľstvo: SLOVART
Rok vydania:  2017 (orig. vydanie – 2015)
Počet strán: 488
Žáner: fantasy YA román
Cena: 9 

O knihe:


Vrania šestka  to je šesť zúfalých a pokútnych indivíduí: trestanec (čo prahne po pomste), ostrostrelec (ktorý neodolá žiadnej stávke), zbeh (čo zutekal pred životom v luxuse jednej z najbohatších rodín), špiónka (známa ako Prízrak), lámačka (čo sa pretĺka spodinou sveta pomocou mágie) a zlodej (s darom vyviaznuť živý zovšadiaľ). 

Najali ich na pochybnú lúpež storočia. Ich úloha je celkom jednoduchá. Vlámať sa na Ľadový dvor a oslobodiť jedného väzňa. Až na to, že Ľadový dvor je nedobytná vojenská pevnosť, ktorú zatiaľ nikto, ale naozaj nikto, nezdolal. Väzňom je známy vedec, ktorý dokáže šmahom ruky rozpútať magickú spúšť v celom známom svete. A členovia Vranej šestky musia prežiť dosť dlho, aby si vyzdvihli (a potom aj minuli) svoju nepredstaviteľnú finančnú odmenu. 

Čo si o knihe myslím ja?

Vrania šestka je jednou z kníh, o ktorých sa hovorí tak veľa a dlho, až si ju chcete prečítať aj vy. Nevýhodou takéhoto spôsobu uvedenia knihy je to, že si čitatelia vytvoria veľmi vysoké očakávania, ktoré, ak nie sú naplnené, vedia uškodiť. A to je tak trochu prípad aj tohto príbehu. Čitateľ sa dostáva do mesta Ketterdamu, v ktorom postupne spoznáva jednotlivé postavy: 17-ročného Kaza, ktorý sa prebojoval do špičky zločincov v meste, no málokto vie o tom, že trpí post-traumatickou poruchou; 16-ročnú Inej, ktorá bola kedysi predaná do nevestinca, no teraz je z nej Prízrak, ktorý dokáže objaviť najtajnejšie tajomstvá; Ninu a Matthiasa, ktorí majú za sebou históriu vojaka a zajatca, z ktorej sa vyvinulo niečo, čo nikto nečakal a Jespera a Wylana, ktorí sa pod rôznymi dôvodmi ocitnú v posádke, ktorej úlohou je vlámať sa do najlepšie stráženej väznice krajiny. Poďme ale od pozitív k negatívam:
"Tajomstvá nie sú ako mince.Stratia na cene, keď ich premrháš."
Svet, ktorý autorka vytvorila, je naozaj pôsobivý. Zapája do nej mágiu, ktorá sa objavuje v podobe rôznych schopností, ktoré pod účinkom najnovšej drogy získavajú nové rozmery. Celý svet je vystavaný precízne a originálne a autorkin spôsob písania čitateľa veľmi ľahko vtiahne do deja a je pomerne ľahké predstaviť si, kde sa práve nachádza (priestorovo aj dejovo).

Zápletka a dej samotný nie sú úplne originálne v tom smere, že sú hlavnými postavami tínedžeri, ktorí si prežili neľahký život a pod vidinou nového cieľa sa vydávajú na nemožnú misiu. Vlámanie sa do väznice predstavuje miesto nedosiahnuteľné, no "zhodou náhod" a "dobrým vyskladaním schopností a zručností" sa 6 deťom podarí vniknúť do stráženého hradu. Všetci vieme o absurdnosti, ktorá sa tu objavuje, avšak vo fantasy a sci-fi knihách sme ochotní to prehliadnuť a užívať si príbeh.

Čo však pre mňa predstavovalo najväčší problém, sú dve oblasti tohto románu: postavy a "backstory". Postavy sú až nerealisticky vykreslené ako neobvyklí hrdinovia, ktorí sú niekde na pomedzí hrdinu a zloducha, ktorí prekonali neskutočne ťažké životné príbehy, ale aj napriek tomu bojujú ďalej. To všetko je ok pri niektorých z postáv, no možno mi len tak, ako pri väčšine YA knihách, vadili veky postáv. Asi by som im viac verila, ak by im autorka pridala o niekoľko rokov viac. Ak však prehliadneme aj tento bod, tak zostáva jediná vec: pri takom veľkom počte hlavných postáv je ťažké poriadne predstaviť každú z nich. Niektoré tak dostali pomerne veľký priestor a šancu zaujať (ako napr. Kaz a Inej), niektoré raz za čas vykukli a ja som si spomenula, že vlastne majú patriť medzi protagonistov (Wyllan). Dúfam však, že v druhej (a finálnej) knihe série dostanú šancu zažiariť.
"Vkladáme do vás nádej, pán Brekker. Ak zlyháte, zaplatí za to celý svet.“ „Och, bude to ešte horšie, Van Eck. Ak zlyhám, nezaplatíte mi."
Pod pojmom "backstory" rozumiem to, že autorka nadväzuje na svoju predchádzajú sériu kníh, ktorú, ak čitateľ nečítal (tak, ako ja), tak stráca mnoho informácií nevyhnutných pre správne pochopenie príbehu. Celá zápletka s grišami (ľuďmi s nadprirodzenými schopnosťami) bola veľmi málo vysvetlená, na začiatku knihy dostáva čitateľ zoznam druhov gríš a niekoľko opisov jednotlivých typov, avšak nič viac. Trvalo mi tak pomerne dlho, kým som sa do príbehu dostala. Taktiež som prišla o niekoľko postáv, ktoré boli v tejto knihe prezentované ako známe, no ja som ich nikdy nestretla.

Moje hodnotenie...

...Vrania šestka bola fajn...avšak mohla byť lepšia. Dám šancu aj pokračovaniu, ktoré to možno potlačí na lepšie hodnotenie, avšak pre mňa prvá kniha série za 3,75/5*.

Komentáre