Pýcha a predsudok a zombiovia (Seth Grahame-Smith)

Názov: Pýcha a predsudok a zombiovia (orig. vydanie –Pride and Prejudice and Zombies)
Autor: Seth Grahame-Smith
Vydavateľstvo: Ikar
Rok vydania:  2010 (orig. vydanie – 2009)
Počet strán: 328
Žáner: prepísaný fantasy román
Cena: 10 

O knihe:


„Je všeobecne známe, že zombiovia majú neprekonateľnú chuť na ľudské mozgy.“ Tak sa začína román Pýcha a predsudok a zombiovia, ktorý je rozšírenou verziou obľúbeného románu Jane Austenovej, doplnenou o scény, kde sa lámu kosti a brutálne likvidujú zombiovia. Hneď na začiatku rozprávania sa pokojné anglické mestečko Meryton stane dejiskom čudnej nákazy, po ktorej sa mŕtvi vracajú medzi živých. Temperamentná hrdinka Elizabeth Bennetová je odhodlaná bojovať a zvíťaziť nad tým zombiovským ohrozením, ale príchod pyšného a arogantného pána Darcyho odvráti jej pozornosť iným smerom. Od toho sa odvíja pôvabná komédia spoločenských manierov s množstvom kultivovaných slovných súbojov medzi dvoma mladými zaľúbencami, a ešte väčším množstvom surových súbojov na bojisku plnom krvi. 

Čo si o knihe myslím ja?

Prejdime na trochu kontroverznejšiu nôtu. Ak ste naozajstní fanúšikovia Jane Austenovej alebo veľmi zanietení fanúšikovia zombie kníh či filmov, toto možno nebude pre vás. Ak však máte chuť na niečo vtipné a absurdné, toto môže byť román, ktorý to všetko zvládne. Celá pointa tejto knihy totiž je, že autor zobral celú knihu Pýcha a predsudok a prepísal ju do sveta, ktorý ovládli zombie. Sestry Bennetové sú vycvičené zabíjať a pán Darcy je jedným z najznámejších zabijakov svojej doby.
"Je všeobecne známe, že zombiovia majú neovládateľnú chuť na ľudské mozgy. Nikdy to neplatilo viac ako počas nedávnych útokov na Netherfield Park, kde horda pohybujúcich sa mŕtvol zavraždila a zjedla osemnásť členov domácnosti."
Popri tom všetkom sa úplne nestráca čaro originálneho textu, v ktorom hlavné postavy prekonávajú svoje chyby a zlyhania a postupne začínajú budovať vzťah, ktorý je v literatúre povestne známy. V knihe nájdete aj láskavú Jane, otravného pána Collinsa, otravnú Lydiu aj trochu rozpačitého pána Bingleyho. Jediný rozdiel je v tom, že všetci rozmýšľajú tak trochu inak.
"´Jeho pýcha,´povedala slečna Lucasová, ´ma neuráža tak ako pri iných, pretože má na ňu ospravedlnenie. Človek sa nemôže diviť, keď taký skvelý mladý muž z dobrej a bohatej rodiny a so všetkým, čo mu môže slúžiť na prospech, má o sebe vysokú mienku. Ak sa môžem takto vyjadriť, má právo byť hrdý.´ ´To všetko je pravda,´ odvetila Elizabeth, ´a ľahko by som mu prepáčila pýchu, keby nebol tak ľahko zranil tú moju.  Opovážim sa povedať, že by som ho bola radšej podrezala, keby moju pozornosť neboli od neho odpútali tí, ktorých nechceme menovať."
Nebudem klamať, niektoré miesta boli až také absurdné, až som rozmýšľala, do čoho som sa to vlastne pustila. Potom však prišli chvíle, ktoré boli tak vtipné, a tak moje zmätenie trochu dorovnali. Ak by však malo byť slovo, ktoré by túto knihu opísali takmer dokonale, bolo by to: absurdné. Čo však čakať od knihy, ktorá si z klasiky urobí podklad pre knihu o zombie?
"Nuž, drahý, pani Longová hovorí, že Netherfield si prenajal veľmi bohatý mladý muž. Údajne unikol z Londýna len v bričke so štvorzáprahom tesne predtým, ako v okolí Manchestru vypuklá tá divná pliaga." "Ako sa vlastne volá?" "Bingley. Je to slobodný muž a má príjem štyri- až päťtisíc ročne. Príjemná novinka pre naše dievčatá!
Ak vás tento príbeh zaujal, odporučila by som viac filmové spracovanie. Myslím si, trochu kontroverzne pre milovníkov kníh, že príbeh pojali celistvejšie a podarilo sa im vymyslieť niekoľko zvratov, ktoré prekvapili aj mňa. Má výborné herecké obsadenie a pobaví (občas aj znechutí).

Moje hodnotenie...

...asi nie je nič viac, čo by som mohla povedať. Príbeh je všetkým známy. Toto spracovanie pre mňa bolo za 3/5*. A to najmä za prekvapivú originalitu a to, že je presne tým, čo má v názve. Klasika s prímesou niečoho nového.

Komentáre