Kráľovstvo podvodníkov (Leigh Bardugo)

Názov: Kráľovstvo podvodníkov (orig. vydanie – Crooked Kingdom)
Autor: Leigh Bardugo
Vydavateľstvo: Slovart
Rok vydania:  2018 (orig. vydanie – 2016)
Počet strán: 560
Žáner: fantasy román
Cena: 12 

O knihe:

Kaz Brekker síce zvládol zdanlivo nesplniteľnú misiu, no doplatil na svoju achilovku a nenahraditeľný člen Zberby padol do pazúrov jeho protivníka. Podarí sa prefíkanému vodcovi bandy zosnovať ďalší diabolský plán? A najmä, dokáže táto nevyspytateľná partia vyvrheľov prekonať samých seba, aby odvrátili katastrofu, čo hrozí svetu, ktorý ich odvrhol? Pokračovanie dobrodružstiev Vranej šestky prináša poriadnu dávku akcie a napätia v príbehu plnom nepredvídateľných zvratov, zamotaných vzťahov a výnimočných osobností týchto sympatických antihrdinov." 

Čo si o knihe myslím ja?

Kráľovstvo podvodníkov je druhá (aj finálna) časť série Vrania šestka. V prvom dieli som vyzdvihla autorkinu schopnosť vytvoriť nový svet a to, že sa odvážne rozhodla popasovať so šiestimi hlavnými postavami a mnohými vedľajšími. To však tiež predstavovalo mínus v tom ohľade, že väčšina z nich nedostala rovnomerné miesto na predstavenie a rozvoj. Avšak rozhodla som sa dať šancu aj druhej časti, a tu sú moje myšlienky a postrehy.
"A možno v nočných hodinách pripije na mužov ako on, ďalších strojcov nešťastia, ktorí pomohli stvoriť Brekkera a jeho bandu. Pripije celej tej biednej hromade, ale hlavne úbohým hlupákom, ktorí nevedeli, aké problémy ich čakajú."
Stále nie som presvedčená o tom, že by sa postavy správali primerane k svojmu veku. Väčšina z nich má mať 16 až 17 rokov, no ich vyjadrovanie a reakcie by si vyžadovali o niekoľko krokov viac. Neviem prečo majú autori YA literatúry pocit, že ak postave priradia vek tínedžera, tak si nikto nevšimne to, že sa správa omnoho staršie. Ich vzťahy potom nepôsobia prirodzene (ehm, Nina a Matthias) a ich reakcie vôbec nezodpovedajú väčším deťom, ktorými by mali byť. Avšak rozumiem, je to súčasť tejto časti literatúry, preto pokročme ďalej.
"Prišiel by som pre teba. A ak by som nemohol chodiť, doplazil by som sa k tebe a nehľadiac na to, ako by sme boli dolámaní, by sme si spolu vybojovali cestu preč – nože vytasené, pištole rozpálené. Pretože to je to, čo robíme. Nikdy neprestávame bojovať."
Tento román je prehnane dlhý. Autorka nepotrebovala 560 strán na to, aby ho rozpovedala. Prvá polovica knihy je v mnohom zbytočná a nebyť posledných 100 strán, tak ju dočítam so sklamaním. Popravde si ani veľmi nepamätám, čo sa vo väčšine knihy stalo. Tu sa totiž autorka pokúsila dohnať to, čo v prvej knihe nestihla: dať priestor vzťahom a rozvíjaniu charakteru postáv. Bolo na to však neskoro? V istom spôsobe áno, v istom zase konečne dosiahla to, že som mala záujem o to, ako nakoniec skončia.
"To bolo na Ketterdame to úžasné. Nikdy nedopustil, aby ste sa nudili."
Na pozitívnu nôtu, autorka mnohokrát prekvapila. Kazov plán sa rozvíjal postupne a často som až po niekoľkých stranách pochopila veci, ktoré sa stali. Je fascinujúce vidieť, že si vybrala postavy z rôznych pozadí, s rôznou farbou pleti, sexualitou, povahami a všeličím iným, no nakoniec to pôsobí prirodzene a spolu to funguje. Vie zapôsobiť na city, vyvolať emócie aj prinútiť čitateľa k tomu, aby videl to, čo chce vidieť autorka. V tomto treba vzdať poklonu.
"Po všetkých tých šialených útekoch a únikoch len o vlások začal veriť, že ich šestku chráni nejaké čaro, že jeho zbrane, Kazova hlava, Ninin dôvtip, Inejin talent, Wylanova vynachádzavosť a Matthiasova sila spravili nedotknuteľnými."
Táto miniséria mala plusy aj mnoho mínusov. Avšak v konečnom dôsledku môžem povedať, že bola svojím spôsobom jedinečná. Autorka v druhej časti dobehla to, čo v prvej nestihla a čitateľ môže knihu položiť s vedomím, že mu na postavách záležalo a je spokojný s záverom, ktorý dostal. A keď som ju položila ja, bola som rada, že som si ju prečítala (a to je čo povedať).

Moje hodnotenie...

...bolo 4/5*. Lepšie hodnotenie než pri prvej časti. Kráľovstvo podvodníkov nebolo dokonalé, avšak ponúklo záver, ktorý prekvapil, potešil a vyvolal emócie. Čo viac od neho chcieť?

Komentáre