Caraval (Stephanie Garber)

Welcome, welcome to Caraval! The grandest show on land or by sea. Inside you´ll experience more wonders than most people see in a lifetime. You can sip magic from a cup and buy dreams in a bottle. But before you fully enter into our world, you must remember it´s all a game.

Názov: Caraval
Autor: Stephanie Garber
Vydavateľstvo: Hodder
Rok vydania:  2017
Počet strán: 405
Žáner: fantasy román
Cena: od 8 € 

O knihe:

Raz ročne neslávne známy Majster Legend hosťuje Caraval, otvorený len pre tých, ktorí boli pozvaní. Tento rok sa týždenná hra odohráva na jeho ostrove Isla de los Sueños, kde sa z ulíc tvorí bludisko a ľudia nikdy nie sú tým, kým sa zdajú. O polnoci v prvý deň sa hra začne a z hostí sa stanú hráči. Každý z nich chce vyhrať sľúbenú cenu: jediné prianie. Všetko, čo musia urobiť, je vyriešiť záhadu Caravalu.

Čo si o knihe myslím ja?

Vďaka tejto knihe som si uvedomila hneď niekoľko vecí: po prvé, mám veľmi rada cirkusovo-karnevalovo-festivalové prostredie. Opisujem to cez tri slová, pretože pod slovom cirkus si predstavíme najmä cirkus so zvieratami, no ja myslím prostredie tejto knihy, alebo Nočného cirkusu, ktoré je viac o rôznych predstaveniach a umelcoch. Neporovnávam tieto knihy náhodou, keďže sa v niekoľkých aspektoch podobajú a preto ak sa vám páči jedna, pravdepodobne sa bude páčiť aj druhá.
"Do you always focus on what you´re giving up, rather than what you´ll be gaining? Some things are worth pursuit regardless of the cost." (s. 190)
Po druhé, tieto typy kníh sú veľmi vizuálne a už počas čítania máte pocit, akoby ste pozerali film (a ja vždy veľmi dúfam, že sa tieto knihy dočkajú sfilmovania) a potrebujete pri nich trochu fantázie a ochotu predstaviť si niečo možno nepredstaviteľné a kúzelné. A po tretie, vždy som v rozpore, či v príbehoch potrebujem tú nereálnu romantickú zápletku, alebo nie.
"But before you enter into our world, you must remember it´s all a game. What happens beyond this gate may frighten or excite you, but don´t let any of it trick you. We will try to convince you it´s real, but all of it is a performance. A world of make-believe. So while we want you to get swept away, be careful of being swept too far away. Dreams that come true can be beautiful, but they can also turn into nightmares when people won´t wake up." (s. 75)
Ale teraz naozaj. Caraval ponúka prepojenie niekoľkých zaujímavých častí: prostredie karnevalu, ktorý, ako som už spomínala, je na odľahlom ostrove, je plný zvláštnych obchodov, domov a uličiek. V nich sa nachádzajú rôzni umelci, každý z nich je hercom a jeho úlohou je presvedčiť návštevníkov o tom, že všetko, čo vidia, je naozaj pravdivé. Element hry je to, čo túto knihu robí trochu záhadnejšou a dramatickejšou. Týždeň na ostrove je ponúknutý len vybraným osobám s pozvánkou, ktoré na začiatku dostanú možnosť hrať (alebo inak, riešiť záhadu), alebo hru len pozorovať. Každému je však dvakrát vysvetlený princíp: všetko, čo uvidíte, je len hrou. Môže vás to vystrašiť, alebo vzrušiť, no nenechajte nič z toho presvedčiť vás, že je to pravdivé. A práve tento koncept je tým, čo čitateľa počas celého príbehu núti spochybňovať všetko, čo si myslí, že vidí, počuje a vie.
"Think of the instructions as a map. There´s more than one way to get to almost every destination. Clues are hidden everywhere. The guidelines you received just make it easier to spot them. But keep in mind, clues are not the only thing you need to win. This game is like a person. If you truly want to play it right, you need to learn its history." (s. 192) 
Mojou najobľúbenejšou časťou boli určite prostredie, neurčitosť a nejasnosť reality a "kúzla", tajomstvo a element hry. Avšak bolo niekoľko vecí, ktoré mali od dokonalosti trochu ďalej, alebo inak: postavy. Neboli zlé, ale určite potrebovali trochu viac priestoru na rozvoj. Scarlett, hlavná hrdinka románu, je výrazne ochranárska a vyspelá (na svojich 17 rokov), ale jej neustále zabúdanie celého princípu Caravalu bolo iritujúce. A koľkokrát sa jej to snažili ostatné postavy pripomenúť? Veľa. Nepomohlo to. Jej vzťah s Julianom, druhou hlavnou postavou, bol tiež diskutabilný. V podstate sa poznali 4 dni, on jej stále klamal...a aj tak sa do neho zamilovala. (Ne)prekvapivé. A potom tu je Tella, mladšia sestra, ktorá dostane väčší priestor v závere románu a v plánovanom pokračovaní. O nej nepíšem takmer nič, pretože nie je čo. Okrem jej nezodpovednosti a impulzívnosti o nej nič iné neviem. A nakoniec, Legend. Hlavný antagonista, o ktorom si doteraz nemyslím nič, pretože som zistila toľko nesúrodých informácií, že to ani nie je možné dať dokopy.
"It felt like stepping into a world made of ancient fairy tales and dreams come to life. Air smelling of evergreen, dusty with flecks of gold lantern light." (s. 386)
Nakoniec by som teda povedala toto: táto kniha je podľa mňa veľmi fajn! Celý čas som sa snažila celé tajomstvo vyriešiť, mala som toľko rôznych teórií, ktoré sa neustále menili a vždy som sa tešila na to, čo sa objaví ako nové. Boli momenty, ktoré potrebovali dopracovanie (postavy, jemné spomalenie deja /alebo menej dní?/ alebo trochu urýchlený záver), no ja sa už teraz teším na máj a druhé pokračovanie v tomto svete.

Moje hodnotenie...

...pre mňa táto kniha bola za 4,5/5*, aj napriek všetkým mínusom, ktoré si uvedomujem. Jednoducho mám slabosť na kúzelný svet cirkusov a festivalov. Ďalšie odporúčania?

Komentáre