Zlodejka z Korintu (Tessa Afsharová)

Rozhodnutia, ktoré nás dovedú na zlé chodníčky, mávajú zamotanejšie korene. V mojom prípade to boli tisíce slov vyrieknuté mojím starým otcom, keď som žila v jeho dome – štipľavých a nemilosrdných. Alebo tisíce výrazov, ktoré nikdy nevyšli z úst mojej mamy – vľúdnych a láskavých, ktoré by pohladili moju zranenú dušu. Vinu by som mohla hľadať aj v rokoch prežitých v Aténach, kde som sa pre svoju rodinu stala neviditeľnou  – bola som iba dievča vo svete ovládanom mužmi. No obaja vieme, drahý Pavol, že najväčší diel viny nesiem sama. Ja som sa rozhodla. Namiesto toho, aby som sa z rán utŕžených v detstve usilovala poučiť a vyliečiť, využila som ich ako dôvod robiť si, čo chcem. A potom si ma začal milovať.


Názov: Zlodejka z Korintu
Autor: Tessa Afsharová
Vydavateľstvo: Kumran.sk
Rok vydania:  2019
Počet strán: 296
Žáner: kresťanský román
Cena: 10 
Táto recenzia bola napísaná vďaka službe www.storpic.com, knihu môžete nájsť aj tu na stránke kumran.sk

O knihe:


Je prvé storočie, bohaté a úchvatne krásne mesto Korint prekypuje životom, je však plné nebezpečenstiev a skazenosti. Ariadne po rokoch prežitých u matky v Aténach ujde späť do korintského domu milovaného otca. Zakrátko však odhalí tajomstvo, ktoré zničilo manželstvo jej rodičov. V snahe ochrániť otca je otrasená Ariadne ochotná riskovať všetko – dobrú povesť, slobodu aj lásku milovaného muža – a dáva sa na riskantné chodníčky spolu s otcom. Dobrodružstvo ju vzrušuje, hoci vie, že sa zahráva s ohňom: všetko visí na vlásku, a ak sa tajomstvo dostane do nesprávnych rúk, ju i otca čaká skľučujúca budúcnosť. Keď im potom do života vstúpi židovský rabín Pavol, všetko, čomu Ariadne a jej otec verili, rozmetá svojím radikálnym učením na prach, no zároveň ponúkne niečo, v čo by sa nikdy neodvážili dúfať.

Čo si o knihe myslím ja?


Po knihe Krajina mlčania som sa rozhodla siahnuť po ďalšej knihe od Tessy Afsharovej. Toto však nie je príbeh vytiahnutý z Biblie, ktorému by autorka domyslela minulosť a budúcnosť. Zlodejka z Korintu je skôr príbehom, ktorý používa niekoľko konkrétnych mien z Biblie, avšak stavia ho viac ako príbeh, ktorý sa mohol stať a môže tak slúžiť ako metafora a zástupca pre mnohé iné. Ariadne je mladou ženou, ktorá vychádza z ťažkého detstva. Jej matka opustila svojho manžela po tom, ako objavila jeho temné tajomstvo. Ariadne je však pre ňu tým, čo mnohé ženy v tej dobe. Najmä príťažou, ktorej sa dá zbaviť výhodným sobášom. A tak mladá hrdinka uteká k otcovi a tam nachádza nový život. 
"Zúfalo som prahla po uznaní, no keď som ho získala, chutilo ako popol."
Autorka sa v tejto knihe veľmi zaujímavo hrala s motívom zranení z detstva a mladosti; s pomerne kontroverznou témou rozvodu (kontroverznou najmä na konkrétne časové zaradenie) či postupnou zmenou hrdinky z dievčaťa na ženu. V priebehu knihy sa z nej vyvíja mladá žena, ktorá je odhodlaná bojovať za svoju rodinu, budúcnosť, aj to, v čo verí, že je správne. Jej srdce sa postupne mení z tvrdého na mäkké a tvarovateľné. Autorka jej dáva príležitosť skúmať veci a učiť sa na vlastných chybách a nebojí sa ponoriť aj do oblastí, ktoré zvyknú byť skryté. Zvolila si postavy z rôznych vrstiev, no aj napriek tomu, že príbeh je zasadený do prvých rokoch po smrti Krista, mohol by byť aktuálny aj dnes.

"Zlyhávame my. Zlyhávame, pretože takúto lásku sme nikdy nepoznali. Nevieme ju prijímať, nevieme ju dávať. Zakúsiť takúto lásku si vyžaduje silu, ktorá presahuje naše možnosti. Získať ju možno iba od samotného Boha. Od Ducha nášho Pána. Modlím sa neustále, aby ste našli duchovnú silu pochopiť, aká je šírka, dĺžka, výška a hĺbka Ježišovej lásky k vám. A keď okúsite túto lásku, naučíte sa milovať, ako miluje on."
Biblická či duchovná časť sa začne rozvíjať až pomerne neskoro v príbehu. Afsharová zvolila pomerne riskantný prístup. Najprv chcela čitateľovi predstaviť Ariadne so všetkými jej kladmi aj zápormi, chcela z nej vybudovať "reálnu" osobu a až tak do jej života vpustí apoštola Pavla a cez neho aj Krista. Práve stvárnenie Pavla bolo to, čo bolo veľmi jemné, ale zároveň presvedčivé zobrazenie muža, akým sa zdá byť vo svojich listoch. Život Ariadne sa mení postupne, najprv zbadá zmenu na svojich blízkych a neskôr, keď otvorí svoje srdce, aj na sebe. Keďže autorka najprv predstavila ťažkosti vo vzťahoch a vnútornom pohľade na svet, môže s tým potom efektívne pracovať a ukazovať, ako Duch Svätý pôsobí úplne prakticky. Ako vyzerá odpustenie, láska aj milosť. A to nielen teoreticky, ale najmä prakticky.

Hoci musím uznať, že Krajina mlčania na mňa pôsobila ako lepšie vyskladaný a prepracovaný príbeh, v Zlodejke z Korintu stavila Afsharová na trochu iný prístup, ktorý sa však nakoniec podaril. Zdôraznil totiž to, ako sa môžu meniť príbehy, srdcia aj ľudia. Úplne prakticky a úplne reálne.

Moje hodnotenie...

... 3/5*. Dúfala som, že sa apoštol Pavol dostane do príbehu omnoho skôr, alebo aspoň dostane väčší priestor. V konečnom dôsledku to však bol viac príbeh o hrdinke, ktorá odolala ranám osudu a popri tom zažila niečo, po čom túžia mnohí. Stretla Boha. A to jej zmenilo život.

Komentáre