Dosť bolo dokonalých manželstiev (Mark & Jill Savageovci)

V manželstve konáme odvážne, keď vytrváme a neodídeme. Keď máme osobnú integritu a nedovolíme, aby nás ovládli vlastné pocity. Keď sa chopíme zodpovednosti a neusilujeme sa jej zbaviť. Keď prijmeme skutočnosť a neunikáme pred ňou. Keď sa usilujeme rozvíjať a nestagnovať. Keď radšej tvoríme, ako by sme ničili. Keď hovoríme a nezamlčujeme, čo treba povedať. Keď sa ospravedlníme, aj keď chyba nie je len na našej strane. Keď milujeme a nedáme priestor nenávisti. Keď namiesto kritiky povzbudzujeme. Naberte odvahu a prekonajte úskalia strachu pre dobro vášho manželstva.

Názov: Dosť bolo dokonalých manželstiev
Autor: Mark Savage & Jill Savageová
Vydavateľstvo: Kumran.sk
Rok vydania:  2019
Počet strán: 224
Žáner: kresťanská literatúra
Cena: 8 
Táto recenzia bola napísaná vďaka službe www.storpic.com, knihu môžete nájsť aj tu na stránke kumran.sk

O knihe:


Mark a Jill Savageovci sú známi svojou úprimnosťou, humorom a praktickými postrehmi. V knihe Dosť bolo dokonalých manželstiev hovoria o tom, že nijaké manželstvo nie je dokonalé, no každé manželstvo sa môže zlepšiť.

Máte pocit, že sa z vášho vzťahu vytratila iskra? Cítite, že sa do manželstva vkrádajú kritické postoje? Túžite po väčšej dôvernosti, no je tu niečo, čo vám v nej bráni? Možno vás zasiahla infekcia perfekcionizmu.

Čo si o knihe myslím ja?

Nový rok, nová recenzia na knihu o manželstvách. Myslím si, že knihy o manželstvách sú fajn pre ľudí, ktorí sú manželmi, ale aj tých, ktorých to ešte len čaká. Mnoho myšlienok totiž platí aj pre vzťahy ako-také. Ako zvládať konflikty? Čo ak sa moje očakávania nenapĺňajú? Je v poriadku odísť, ak to nie je ľahké? Manželstvo, na rozdiel od iných vzťahov, však predstavuje ďalšiu rovinu, a to zmluvu. Savageovci sú úprimní vo svojich zlyhaniach a apelujú na to, že za tento vzťah sa oplatí bojovať, aj keď to vyžaduje všetku silu, ktorú máme.
"Nepriateľ je tu vždy, aby kradol a ničil. Šteklí telo pokušeniami, ktoré vedú k skazonosným rozhodnutiam. Chopte sa múdrosti, chráňte si manželstvo a pripomínajte si, kto je naším skutočným nepriateľom."
Dosť bolo dokonalých manželstiev sa líši od kníh, ktoré som doteraz čítala. Ukazujú totiž manželský kresťanský pár, ktorý si počas 30 rokov prešiel všeličím. Najväčším zápasom však bola Markova nevera a rozhodnutie odísť od rodiny, a tiež ich následné rozhodnutie vrátiť sa k sebe, bojovať za "my" a ich túžba pomôcť ďalším v ich boji o manželstvo. Ocenila som úprimnosť oboch autorov, ktorý sa striedajú v rozprávaní príbehu, ale aj rôznych pohľadoch na každý aspekt ich života.
"Keď sa nenaplnili moje očakávania, citovo som chradol, bol som sklamaný a znechutený. Roky som žil s týmito pocitmi, a keďže zostali nevyriešené, zmocnila sa ma dezilúzia a napokon citový odstup, ktorý spôsobil, že som odišiel od rodiny. Neuvedomoval som si, ako sa myšlienkovo vzďaľujem. Odohrávalo sa to postupne, centimeter po centimetri. Živil som v sebe sklamanie, kŕmil som ho myšlienkami o stratených ilúziách a racionalizoval som, že si zaslúžim niečo iné, aby som bol šťastný. (...) Až keď moje nerealistické očakávania začali ovplyvňovať moje manželstvo a vyústili do ľúbostnej aféry, postavil som sa zoči-voči svojmu idealizmu. Skutočne som očakával nemožné.
Táto kniha je veľmi praktická. Hovorí o očakávaniach, žiadostivosti, odpustení aj konfliktoch. Ponúkajú niekoľko pohľadov na spôsoby premýšľania, spracovania informácií aj komunikácií, ktoré sa môžu u partnerov líšiť, a aj to, ako nájsť kompromis a ďalšiu cestu. Na konci každej kapitoly je priestor na sebareflexiu a modlitbu, kde by si mal čitateľ zapísať konkrétny výstup z danej kapitoly. Autori sa snažia ponúknuť praktické kroky, ktoré môžu manželia podniknúť, aby mohli bojovať s konkrétnym problémom. Veľmi zaujímavou bola práve časť o žiadostivosti, či ako sa vyhnúť potenciálnej nevere. Vymenovali konkrétnych 21 zábran, ktoré môžu pomôcť ako preventívne kroky skôr, než bude neskoro. Pri čítaní možno pôsobia ako maličkosti, no práve tie často predchádzajú pádu.
"Pýcha je zlodej. Oberá nás o radosť, pretože sme posadnutí presvedčením, že si zaslúžime niečo lepšie ako to, čo máme. Odvádza nás od Božieho zámeru s naším životom, pretože si nárokujeme vlastnú cestu. Pýcha nás okráda o poznanie, pretože už vieme všetko. Bráni nám prejsť uzdravovaním, pretože odmietame odpustiť a ani vo sne by nám nenapadlo priznať, že sa mýlime. Okráda nás o dôverný vzťah s Bohom, pretože všetko "zvládame sami". Ničí vzťahy s ostatnými, pretože "my máme pravdu a oni sa mýlia". Bráni nám precítiť emocionálnu hĺbku manželstva, pretože odmietame byť úprimní a otvorení. A predovšetkým - pýcha ovinie naše srdce pevnou reťazou, spúta nás hnevom, nárokmi a neochotou odpúšťať. Napĺňa nás jedom a oberá nás o životné radosti."
Mojou kritikou je však to, že niekedy sa isté kroky opakujú vo viacerých kapitolách a tak strácajú na efektívnosti. Pravdaže, odpustenie, pokora aj milosrdenstvo sú dôležité v každej z problémových oblastí, možno práve preto nebolo potrebné opakovať celé odstavce v každej kapitole. Taktiež, niektorým častiam mohol byť vyhradený väčší priestor, niektoré na mňa pôsobili zbytočne. Z veľkej časti je to však subjektívny názor. Je tiež potrebné vedieť, že ako všetky knihy podobného rázu, si vyžaduje dlhší čas na spracovanie. Nemala by sa len čítať, ale aj žiť. Čo znamená hľadať konkrétne body vo vašom vzťahu a dokázať ich zaradiť. Vyhraďte si teda na čítanie a prácu s knihou dostatočný čas.

Moje hodnotenie...

... 3,5/5*. Dosť bolo dokonalých manželstiev zrejme nebude mojou najobľúbenejšou knihou o manželstvách kresťanov, je však jedinečná vo svojej praktickosti. Ak zápasíte s nenaplnenými očakávaniami či odlišnými pohľadmi na konflikty či spôsob komunikácie, môže to byť kniha presne pre vás.

Komentáre