Posledný pojedač hriechov (Francine Riversová)

Pán Boh bude bojovať za niekoho takého, ako som ja? Ako by som mohla veriť niečomu takému úžasnému? Navzdory všetkému som to prijala do srdca. Moja duša vpíjala do seba jej slová a studený strach sa roztopil. Do žíl sa mi vlievala nová sila, až som sa od nej chvela. Pán, Pán, môj Boh, bude za mňa bojovať.

Názov: Posledný pojedač hriechov
Autor: Francine Riversová
Vydavateľstvo: Kumran.sk
Rok vydania:  2019
Počet strán: 296
Žáner: kresťanská historická fikcia
Cena: 9 
Táto recenzia bola napísaná vďaka službe www.storpic.com, knihu môžete nájsť aj tu na stránke kumran.sk

O knihe:


Po hmlistých kopcoch a údoliach Apalačských vrchov sa potuluje pojedač hriechov – mýtus a zároveň živá osoba, ktorej na pleciach leží neúnosné bremeno zbavovať zosnulých ich hriechov. Keď malé dievčatko odhalí temné tajomstvo zrodu tejto tradície, zaumieni si, že zvyšku dediny ukáže pravdu.

Desaťročná Cadi Forbesová sa za každú cenu usiluje nájsť toho, kto by ju zbavil hriechu, ktorý ju trápi vo dne i v noci... hriechu, ktorý ju okradol o matkinu lásku a vnukol jej túžbu ujsť pred životom a jeho strašnou nespravodlivosťou. Vie, že nadviazať kontakt s pojedačom hriechov je zakázané – tým by na seba uvalila kliatbu –, ale čosi v jej vnútri ju nabáda konať aj napriek výstrahám blízkych. Cadi aj pojedač hriechov musia čeliť najprv sami sebe, potom jeden druhému a napokon tomu, kto od nich výmenou za odpovede, ktoré potrebujú, žiada úplne všetko.

Čo si o knihe myslím ja?

Francine Riversová je jednoznačne známou autorkou, ktorá predala obrovské množstvo románov s kresťanskou tematikou. Toto bola jej druhá kniha, ku ktorej som sa dostala, a musím uznať, že začínam rozumieť tomu, prečo si našla takú veľkú čitateľskú základňu. Román Posledný pojedač hriechov je zasadený do 19. storočia a prostredia Severnej Ameriky, konkrétne do údolia, v ktorom žijú prisťahovalci zo Škótska. Tí si priniesli aj veľmi zaujímavý zvyk, či mýtus. Keďže vedia, že ich životy sú plné hriechov, rozhodnú sa mať človeka, ktorý sa nazýva pojedač hriechov. Ten žije na okraji spoločnosti a objavuje sa len vtedy, keď niekto zomrie. V zvláštnom rituáli potom sľubuje, že na seba berie všetky hriechy zosnulého, aby ten mohol byť ľahký, čistý a najmä s Bohom.
"Každý z nás má vlastné dôvody, prečo zapustil korene v týchto horách a skryl sa pod závojom ranných hmiel," povedala raz babička. Niektorí sem prišli niečo vybudovať. Iní sa prišli schovať. A všetci robili, čo bolo v ich silách, aby prežili."
Hlavnou hrdinkou je netradične 10-ročné dievčatko. Cadi žije s rodičmi a bratom Iwanom v malom domčeku v údolí. Avšak Cadi so sebou musí niesť ťažkú životnú situáciu, niečo, čo sa udialo v jej minulosti, čo má za následok chlad a nelásku. Jej matka sa na ňu nedokáže ani pozrieť a jej otec a brat tiež zápasia s minulosťou. Cadi sa preto rozhodne vyhľadať pojedača, aby ju zbavil hriechov už počas života a ona mohla naspäť získať svoju rodinu a lásku, po ktorej túži.
"Spomenula som si na to, ako ma babička posielala hľadať tú krásu hore na skaly, odkiaľ bol výhľad do celého údolia, a na lúky plné kvetov a dolu k rieke, kde kvitli svíby. Celé tie roky podnecovala vo mne to, čo nazývala skúmavým duchom. A teraz mi vŕtala v hlave myšlienka, či ma neposielala hľadať prejavy Božej moci okolo nás."
Pomáha jej Fagan, 15-ročný chlapec a syn miestneho vodcu. Fagan je odlišný od svojich bratov aj otca, nevyžíva sa v zabíjaní či nivočení a s Cadi sa spriatelí za nečakaných okolností. Spoločne stretnú cudzinca. Muža, ktorý sa vydáva za Božieho proroka a ten im ukáže Krista. Boha, ktorý naozaj prišiel na zem, aby na seba zobral hriechy. Ukáže im, že len On jediný môže byť naozajstným pojedačom hriechov. Tým, ktorý za to všetko už zaplatil.
"Nemôžeme myslieť na to, čo sa môže stať. Myslime na to, čo Boh od nás chce. Jedného dňa sa pred neho postavíme, Cadi. Ty a ja budeme pred tvárou Všemohúceho. Chceš mu povedať, že si vedela, že jeho Syn zomrel za každého v tomto údolí, ale nepovedla si to nikomu, iba jednej starenke?"
Autorka využíva niekoľko zaujímavých a špecifických vecí: po prvé, volí si veľmi mladú hrdinku. Vďaka tomu síce získava skreslený pohľad, no je plný emócií a nevinnosti. Po druhé, nadväzuje na starý mýtus a biblickými textami rúca aj moderné predstavy o hriechu a odpustení. Po tretie, cez históriu prehovára k súčasnosti. Cez strach postáv k strachu čitateľov. A robí to veľmi dobre. Jediným "zádrhelom" je niečo, o čom sa dá polemizovať. Po tom, ako Cadi a Fagan spoznajú Krista a hovoria o ňom ostatným, citujú celé pasáže Biblie, ktoré mohli počuť len raz. Na niektorých čitateľov to, spolu s niektorými kresťanskými frázami, ktoré postavy používajú (viedol ma Duch), pôsobí umelo a nie ako niečo, čo by dokázali malé deti. Môžeme polemizovať o tom, či je to reálne alebo nie. Ja som sa rozhodla povedať, že Duch Svätý môže všeličo, aj toto.

Moje hodnotenie...

... 4,75/5*. Nie je to 5 hviezdičiek len preto, že Cadi niekedy skutočne pôsobila, premýšľala a hovorila ako omnoho staršia postava. Avšak táto kniha bola naozaj vzácna. Pripomenula mi, aké dôležité je hovoriť o Kristovi, hriechu a odpustení. Učila ma, že stretnutie s Bohom môže robiť zázraky a že si môže využívať kohokoľvek. A na to netreba zabúdať.

Komentáre