Buď, kde si (Štěpán Smolen)

Slobodou je stav, keď mi nič nebráni v konaní dobra, keď už nie som otrokom vášní. A slobodný nebudeš, kým sa najprv nezaviažeš. "Počkaj: zapnem si počítač, kedy chcem, idem, kam chcem, chodím si, s kým chcem, a ty hovoríš, že som otrok?" "Nebol by si, keby si to dokázal inak. Pri jedle je slobodný ten, kto sa dokáže postiť. Na ceste ten, kto dokáže zastať. A v láske ten, kto zostáva verný. Ak ideš poslušne len tade, kade ťa ťahajú vášne, si ich otrokom, nie pánom. Sloboda vyžaduje stálosť.



Názov: Buď, kde si
Autor: Štěpán Smolen
Vydavateľstvo: POSTOJ MEDIA, s. r. o.
Rok vydania:  2019
Počet strán: 175
Žáner: kresťanská literatúra
Cena: 10 
Táto recenzia bola napísaná vďaka službe www.storpic.com, knihu môžete nájsť aj tu na stránke kumran.sk

O knihe:


Do akej miery opustiť tento svet, aby človek našiel stálosť? Vymeniť prácu? Rozísť sa? Odísť zo sociálnych sietí? Štěpán Smolen a jeho knižka dávajú možno až šokujúcu odpoveď: Nech ti to ani nenapadne! Buď, kde si
Zostaň s tými, s ktorými si. Rob to, čo máš. „Viac ako vekom informácii alebo internetu je naša doba vekom nestálosti: nestálosti myšlienok, miest, vzťahov a životných ciest.“
V knihe Buď, kde si sa študent teológie necháva unášať prúdom doby až dovtedy, kým nestretne záhadného starca, ktorý sa mu stane samozvaným sprievodcom na ceste. Nepripravený - ešte v pyžame so zubnou kefkou v ruke - je prinútený podniknúť výpravu naprieč stáletiami až k púštnym otcom na Saharu, ale predovšetkým do svojho vnútra. 

Čo si o knihe myslím ja?


Kamaráti. Táto kniha. Ci. Ani sama neviem, prečo mi priniesla toľko radosti, myšlienok a otázok. Nie je to tradičná kresťanská literatúra, a v mnohom sa blíži knihám filozofickým (čoho ja nie som najväčší fanúšik), ale zanechala vo mne veľa. Zvyknem si zapísať či odfotiť pasáže, ktoré ma zaujali. Tu som musela vziať ceruzku a podčiarkovať niečo takmer na každej druhej strane. Niekedy to boli myšlienky, ktoré som nikdy doteraz nepočula, niekedy len niečo, čo potrebovala počuť znova. A ozaj to stálo za to.
"Stačilo prestať krúžiť okolo vlastného ja, stačilo pripraviť miesto Pánovi."
Čitateľ sa vydáva na púť s mladým študentom teológie, ktorý, tak ako mnoho ľudí v našej dobe, tak trochu blúdi. Či je na dobrej ceste, dobrom mieste, v dobrých vzťahoch a či má dobrý cieľ. Jedného dňa sa však prenesie časom a začne so svojím záhadným sprievodcom stretávať (nielen) mníchov z dôb minulých, cez ktorých spoznáva to, čo je to stálosť. Písanie autora je miestami veľmi zábavné, pretože postava si uvedomuje, že je zároveň autorom a prestupuje jemnú hranicu medzi reálnym a vymysleným.
"Svet nezachránime tým, že veľa vykonáme, ale tým, že veľa milujeme. A vytrvalá láska k stále tej istej nevďačnici je dielom zrejme náročnejším než obväzovanie rán nejakým vždy novým hosťom."
Táto kniha mi pripomenula, že treba čerpať a potom dávať. Často sa hrnieme do služby, do vzťahov, do výziev, no zabúdame, ako ľahko zakopneme a padneme a že na takéto cesty sa treba poriadne pripraviť. Pripomenula mi, čo je v skutočnosti láska a ako ďaleko od tej naozajstnej som. Učila ma zastaviť sa a začať deň s Hospodinom, učila ma tiež, prečo je dôležité hľadať svätosť. V mnohom som pochopila povolanie mníchov a kňazov a aj naučené modlitby začínajú dávať väčší zmysel. Uvedomila som si, že treba veľa počúvať. Hlavne v mladosti.
"Nemôžem im prinášať plody, ktoré nemám. Je potrebné starať sa o korene. A ak teraz nechám Pána, aby ma zalieval a osvecoval, nakoniec na mne Jeho ovocie dozreje. Nemusím sa príliš trápiť, komu bude dané. Mojou úlohou je príprava srdca cestou ustálenia  jedine do ustáleného srdca sa totiž Božia láska môže bez prekážok vlievať. Kam ma potom Pán povie, či do pustatiny, alebo do veľkomesta, to už nezávisí odo mňa, ale predovšetkým od toho, ktorý vedie."
Priatelia, toto je veru nezvyčajná kniha. Nie je to výklad Biblie a ani sa na taký netvári. Ale ja som sa učila veľa. Zrejme si ju budem musieť prečítať ešte (aspoň) raz, prezerať si podčiarknuté vety, hľadať v nich seba. Ak však máte chuť na hlboké myšlienky púštnych otcov, ktoré budú ukazovať na mnohé veci, na ktoré ste už možno zabudli vo svojej uponáhľanosti, určite ju nájdite a prečítajte. Oplatí sa.

Moje hodnotenie...

... 5/5*. V poslednej dobe jedna z najlepších kníh, aké som čítala. Dúfam, že aspoň niektoré citáty vám priblížia to, čo mňa na stranách ohúrilo.
"Vďaka Kasiánovi som tak objavil inú kultúru, "kultúru záväzku", v ktorej trvalé putá a sľuby už nie sú pre človeka obmedzením, ale oporou."

Komentáre