Anna zo Zeleného domu (L. M. Montgomery)

Názov: Anna zo Zeleného domu (orig. vydanie – Anne of Green Gables)
Autor: Lucy Maud Montgomery
Vydavateľstvo: Mladé Letá
Rok vydania:  1972 (orig. vydanie – 1956)
Počet strán: 325
Žáner: dievčenský román
Cena: 9 € 

O knihe:

Kanadská spisovateľka L. M. Mongomeryová vytvorila jednu z naobľúbenejších dievčenských postáv v literatúre – Annu Shirleyovú známu ako Annu zo Zeleného domu. Sirota Anna po trpkých skúsenostiach s pobytom v zlých pomeroch v chudobných rodinách s mnohými deťmi, o ktoré sa musela starať, konečne nachádza pravý domov v Zelenom dome v Avonlea na Ostrove princa Eduarda. Vezmú si ju k sebe prísna Marilla a jej láskavý brat Matej a veľmi si ju obľúbia, hoci zo začiatku sa museli zmieriť s jej prchkou povahou a nekonečnou fantáziou. 

Čo si o knihe myslím ja?

Kto by nepoznal taký kultový román, akým je Anna zo Zeleného domu. Mňa k nemu po prvýkrát priviedla mamka, pre ktorú Anna doteraz predstavuje literatúru, ku ktorej sa opäť vráti. Hoci k tejto knihe píšem recenziu až teraz, prečítala som ju mnohokrát, a teda sa to nedá považovať za "prvé dojmy" z čítania. Avšak. Tu je môj názor na prvý diel príbehu Anny Shirleyovej.
"Veľmi sa teším, že dnes ráno svieti slniečko. Ale zato ľúbim aj daždivé rána, naozaj ich ľúbim. Každé ráno má svoj pôvab, nemyslíte? Nikto nevie, čo sa mu cez deň prihodí a tak má predstavivosť voľné pole."
Anna zo Zeleného domu je knihou o mladej žene, ktorá formovala generácie. Nie je krásna, sústredená či typická. Avšak práve ona sa mohla stať vzorom tým, ktorí vytŕčajú z radu. Tým, ktorým nikto nerozumie. A tým, ktorí strácajú nádej. Hlavná hrdinka je plná fantázie a neobvyklosti, ktorú má čitateľ veľmi rád, alebo ho každou vetou viac irituje. Nikdy neprestáva rozprávať, vždy sa dostane do problémov a väčšinou nevie, po čom jej srdce naozaj túži. A to robí z Anny hrdinku, ktorá berie problémy a robí z nich zápletku na celý život.
"Ach, Marilla, som taká šťastná, že žijem vo svete, kde sú októbre. Však by bolo hrozné, keby sme zo septembra preskočili rovno do novembra? Pozrite na tie javorové konáre, či sa vám po celom tele nerozleje radosť, keď ich vidíte – nerozleje sa vám niekoľko ráz?"
Autorka píše spôsobom, ktorý dnes už nie je bežný. Je opisný (čo využíva najmä hlavná postava), plný myšlienok a prispôsobený mladému čitateľovi. Môže vidieť hrdinku rásť a meniť sa z dievčaťa na mladú ženu (román zachytáva asi 4 roky života). Okrem Anny však rastie všetko okolo nej: jej prostredie, jej priatelia, jej nová rodina. Vidí to, ako dozrievajú city, ako pominie hnev a ako prichádza odpustenie. Zažije žiaľ, lásku aj radosť. Niekedy sa cíti osamelo, niekedy ako najšťastnejšia osoba na svete. Jednoducho, zažije život.
"Keď som odchádzala z Akadémie, zdalo sa mi, že budúcnosť  leží predo mnou ako rovná cesta. Nazdávala som sa, že ju vidím ďaleko, ďaleko pred sebou. Ale teraz som došla do zákruty. Neviem, čo je za ňou, ale verím, že je tam to najlepšie. Aj tá zákruta má svoje čaro, Marilla. Rada by som vedela, kam vedie tá cesta – koľko zelene sa na nej rozprestiera, koľko jasného svetla a tieňov – aké nové krajiny – aké nevybádané krásy – aké záhyby, vŕšky a doliny."
Ak ste sa nikdy nedostali k Anne zo Zeleného domu, mali by ste to ihneď zmeniť. Budete ju mať radi, alebo budete z tých, ktorí ju odložia po niekoľkých stranách? Neviem. Avšak sľúbiť môžem to, že sa vydáte na dobrodružstvo, ktoré sa už v dnešnej literatúre nevidí často.

Moje hodnotenie...

...už len z nostalgických dôvodov je pre mňa táto kniha hodná 5/5*. Ale aj po toľkom čítaní prichádzam na to, aká vzácna hrdinka Anna je.

Komentáre