Prvých 100 (Kass Morgan)

Názov: Prvých 100 (orig. vydanie – The 100)
Autor: Kass Morgan
Vydavateľstvo: CooBoo
Rok vydania:  2014 (orig. vydanie – 2013)
Počet strán: 280
Žáner: sci-fi YA román
Cena: 12 

O knihe:

Od ničivej nukleárnej vojny žilo ľudstvo vo vesmírnych lodiach. Teraz však Rada posiela sto mladistvých delikventov – ktorých spoločnosť považuje za nahraditeľných – na nebezpečnú výpravu s cieľom znova kolonizovať planétu. Môže to byť ich druhá šanca na život... alebo samovražedná misia.

Čo si o knihe myslím ja?

Prvých 100 je román, ktorý som najprv videla vo forme seriálu (The 100), a preto som už dlhšie plánovala siahnuť po knižnej predlohe a zistiť, či sa mu aj v tomto formáte vyrovná. A aj napriek tomu, že sa producenti rozhodli postupne odchýliť od pôvodných postáv a zápletky, pri tomto románe sa toho nezmenilo až tak veľa. To, čo ma zaujalo na seriáli, som dostala aj tu – fascinujúci príbeh o ľudstve, ktoré pod hrozbou nukleárnej vojny utieklo do vesmíru a po niekoľkých generáciách sa vracia späť na Zem. V knihe sa otvárajú dve dejové línie: jedna sa stále odohráva mimo Zeme z pohľadu Glass, ktorá pozoruje to, ako sa celá civilizácia dostáva do problémov a druhá na Zemi z pohľadu troch, resp. štyroch, dôležitých postáv – Clarke, Octavie, Wellsa a Bellamyho.
"Aspoň vieme, že si poradíš s ostatnými odsúdencami, keď dorazíte do cieľa." "A kam to máme akože doraziť?" zavrčala Clarke a usilovala sa vymaniť z dozorcovho zovretia. "Dnes vyprázdňujeme nápravné zariadenie pre mladistvých. Sto šťastných kriminálnikov dostane šancu budovať dejiny." Kútiky úst sa mu nadvihli do samoľúbeho úsmevu. "Ideš na Zem."
Čo odlišuje túto knihu od tradičných dystopických sci-fi románov? Nielenže sú hlavnými hrdinami tínedžeri, ktorí sa, prekvapivo, väčšinou tak aj správajú, ale zachytávajú náš svet z pohľadu niekoho, kto naň prišiel po prvýkrát. Je tiež zaujímavé predstaviť si, aké by to bolo – zažiť takú drastickú a dramatickú zmenu a pripustiť si, ako by to na človeka vplývalo. Občas bolo ťažké zabudnúť na to, akým smerom sa má príbeh uberať po skončení tohto dielu, no bolo fajn vrátiť sa na začiatok tohto vymysleného sveta, ktorý pozorujem už niekoľko rokov.
"Zadíval sa na oblohu a očami sa vpíjal do prázdnoty, ktorá sa rozprestierala všetkými smermi. Nezáležalo na tom, kde sú. Akékoľvek miesto na planéte bolo miliónkrát lepšie ako svet, ktorý opustili. Po prvý raz v živote bol voľný."
Popravde som nečakala, že ma bude tento román zaujímať až tak. Neznie to až tak povzbudivo, ale vždy som myslela na to, že tento príbeh predsa poznám. Avšak. Nielenže som objavila niekoľko nových postáv, ktoré seriál zamlčal, no tie, ktoré som poznala, som uvidela v trochu inom svetle. Ich príbehy dostali iný rozmer a ich správanie a vzťahy sa upravili. Celým románom sa nesie výrazný motív prežitia a toho, čo sme pre to ochotní spraviť. A v kontexte YA románu to neznamenalo len klišé zápletky, no naozajstné, a niekedy drsné správanie a reakcie. A niekoľko zvratov.

Moje hodnotenie...

...naozaj si myslím, že tento príbeh bude niečím, čo ma vždy bude trochu fascinovať. Možno to nebol najprepracovanejší príbeh, ktorý som kedy čítala, no dala by som mu 4/5*. A rada by som prečítala aj ďalšie časti v sérii. Plus odporúčam seriál!

Komentáre