Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej (Ransom Riggs)

Názov: Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej (orig. vydanie – Miss Peregrine´s Home for Peculiar Children)
Autor: Ransom Riggs
Vydavateľstvo: Quirk Books
Rok vydania: 2013 (orig. vydanie – 2011)
Počet strán: 352
Žáner: fantasy YA román
Cena: 16 € 


O knihe:

Po záhadnej smrti starého otca sa 16-ročný Jacob vydáva na cestu, aby preskúmal príbehy, ktoré počúval ako malý. Na vzdialenom ostrove objavuje rozpadnutý domov, v ktorom kedysi vyrastal aj jeho starý otec. Preskúmava opustené chodby a izby a nachádza zabudnuté fotografie neobyčajných detí. Je však domov skutočne prázdny?

Čo sa mi na knihe páčilo?

  1. obálka, ktorá upúta vašu pozornosť. Na prvý pohľad vás buď rýchlo zaujme alebo vás úplne odradí. Mojou prvou myšlienkou bolo to, že to bude trochu mysteriózny, miestami strašidelný príbeh o ľuďoch s nadprirodzenými schopnosťami, čo sa viac-menej ukázalo ako pravdivé.
  2. fotky v knihe, ktoré autor objavil a o okolo ktorých príbeh vystaval. Niektoré fotky do príbehu príliš nezapadali či nesedeli s časovou osou (Emma na začiatku a konci knihy), ale prinášali charakter reálneho života, čo bolo zaujímavým doplnením príbehu.
  3. postavy, ktoré, hoci ešte potrebujú hlbšie preskúmanie, boli tak špecifické a jedinečné, že som si niektoré z nich už po krátkej dobe veľmi obľúbila. Millard, Olive či Horace sú len niekoľkí z neobyčajných detí, na ktoré som sa vždy tešila a ktoré pre mňa predstavovali dostatočný materiál pre ich vlastné knihy.
  4. slučky, ktoré nebudem bližšie vysvetľovať kvôli spoilerom, ale ktoré predstavujú veľmi zaujímavý koncept do pokračovaní.
  5. myšlienka miesta pre deti, ktoré sú iné než všetci ostatní. Ak nerátame X-menov (ktorí sú dejovo celkom podobní), podobná spojitosť nie je často využívaná, no má naozaj veľký potenciál. Vždy totiž predstavujú dostatočný materiál pre celú sériu kníh či televíznych a filmových spracovaní.
Čo sa mi na knihe nepáčilo?
  1. Jacob, ktorý mi išiel celú dobu na nervy. Hlavná postava, ktorej logiku som nikdy nechápala, jeho premýšľanie bolo miestami veľmi zvláštne a ktorý je oproti ostatným postavám neskutočne nudný a nezaujímavý. Jeho postoj k ľuďom okolo neho je strašný. Nerešpektuje a neváži si v podstate nič. Stane sa posadnutý objavením pravdy o príbehoch starého otca a povedzme si to na rovinu - ako syn je neskutočne mizerný. Jediná svetlá stránka bol občasne dobrý humor a jeho záujem o nebyčajné deti. 
  2. Jacob a Emma. Pretože prečo neurobiť najmenej logické spojenie dvoch postáv, na aké mohol autor príjsť. Nechcem toho prezradiť veľa, ale nemám pocit, že práve táto romantická zápletka niekomu vyhovuje,
  3. postupne klesajúca napínavosť. Príbeh začína dramaticky, strhujúco, rýchlo vtiahne do deja. Dokonca ešte v tretine knihy, keď sa Jacob konečne priblíži k nájdeniu detí, je príbeh pomerne mysteriózny. Potom to už ide všetko dole vodou. Neviem prečo, ale to napätie, ktoré som tak veľmi očakávala, sa postupne vytráca. Autor sa ho snaží opätovne navodiť na konci knihy, ale už to nie je také prekvapivé, ako to bolo zo začiatku. Som síce zvedavá na druhý diel, no pristupujem k nemu s menšími očakávaniami.
Moje hodnotenie...

...celkovo dávam knihe 3,75/5*. Aj keď som asi od tínedžerskej knihy nemala očakávať príliš strašidelnú zápletku, niektoré miesta boli očividne nedotiahnuté do konca (niektoré z fotiek, ktoré nemali význam, niektoré z postáv, ktoré boli predstavené, ale boli úplne zbytočné,...). Som zvedavá, kam sa príbeh vyberie v ďalších dvoch knihách a dúfam, že aj toto bude prípad sľubného začiatku so skvelým pokračovaním.

Túto knihu som zaradila do mojej 2016 Reading Challenge pod kategóriu Kniha s postavami, ktoré majú nadprirodzené schopnosti.

Komentáre