Január: Po akých knihách siahnuť a čomu sa radšej vyhnúť

Čo som čítala v januári a čo z toho stálo za to? V tomto príspevku v krátkosti opíšem, po akých knihách som siahla na začiatku roka 2022, aké hodnotenie som im dala a tiež to, či by som ich odporúčala aj ďalším.


V januári som prečítala 6 kníh a každá z nich bola dosť odlišná od tej pred ňou. Mojimi rukami prešli detské knihy, YA literatúra, fantasy aj triler. Aké boli moje dojmy a hodnotenie?

Prvou knihou, ktorú som tento rok prečítala, bol román The Spanish Love Deception (Elena Armas). Túto knihu nájdete v mnohých odporúčaniach na internete. Objavíte v nej témy ako enemies to lovers a predstieranie vzťahu. Catalina svojej rodine povedala, že na sestrinu svadbu príde s priateľom... ktorého v skutočnosti nemá. Až kým sa na túto úlohu nepodujme jej nepriateľ Aaron Blackford. Táto kniha mala potenciál, ale stroskotala na príliš explicitných scénach s absurdným dialógom. Väčšinu knihy som sa musela snažiť, aby som sa nesmiala nad tým, ako veľmi sa autorka snažila vytvoriť ideálneho, ale trochu nedostupného muža, ktorý v skutočnosti vždy túžil po hlavnej hrdinke. 

Moje hodnotenie...

...2/5*. Radšej siahnite po niektorej zo zoznamu v predchádzajúcom článku.


Nasledovala kniha If We Were Villains (M. L. Rio), ktorá sa odohráva na umeleckej škole. Oliver s priateľmi študujú Shakespeara a vždy hrajú tie isté postavy: hrdinu, zloducha, tyrana, zvodkyňu, naivné dievča a extra v pozadí. Ale keď sa obsadenie zmení, hra sa nebezpečne dostáva do reality a jeden z nich skončí mŕtvy. Zvyšok čelí najťažšej výzve: presvedčiť políciu, aj samých seba, že sú nevinní. Táto kniha je veľmi podobná klasike, ktorou je The Secret Society. Veľmi zaujímavo sa hrá s ideou hercov a postáv a ako presahujú do toho, kým skutočne sú. Odporúčala by som tento román najmä čitateľom, ktorí hľadajú niečo medzi detektívkou, trilerom a mysterióznym príbehom z akademického prostredia, ktorý sa hrá s motívmi stereotypov.

Moje hodnotenie...

...3,5/5*. Myslím, že problém tejto knihy bol z časti v jeho dĺžke a tom, ako fungovalo tempo knihy. Taktiež čitateľovi prospeje, ak ovláda aspoň trochu hry od Shakespeara, keďže na nich autor často nadväzuje. Záver je pre mnohých stále otvorený a podnietil množstvo diskusií.


Most do krajiny Terabithia od Katherine Paterson je pre mnohých známym príbehom, najmä vďaka filmovému spracovaniu. Je to príbeh Jessa a jeho kamarátky Leslie, ktorí utekajú z reality do sveta fantázie. Táto kniha je primárne určená mladšiemu čitateľovi a snaží sa uchopiť témy ako fantázia verzus realita, strata a smrť. Prvýkrát bola vydaná už v roku 1977 a stále patrí medzi obľúbené knihy mnohých. V mojich očiach sa tejto téme venuje aj mnoho novších kníh, ktoré sa k nej postavili s ešte väčšou citlivosťou, ale zároveň priamosťou, medzi nimi napr. kniha Anton a Jonatán.

Moje hodnotenie...

...3/5*. V tomto prípade by som zrejme siahla po filmovom spracovaní, ktoré sa ešte viac ponára do fantazijnej stránky tohto príbehu a ponúka divákovi viac priestoru spoznať postavy a prežiť hlavný motív.


Fantasy román Hlas vetra od Patricka Rothfussa má síce 15 rokov, ale aj napriek svojej dĺžke (viac ako 650 strán) stále oslovuje čitateľov po celom svete. Prvá časť trilógie rozpráva príbeh Kvotheho, ktorý sa stane jedným z najznámejších čarodejníkov, akých svet poznal. Táto kniha prechádza jeho životom od detstva v kočovnej spoločnosti, cez čas opustenej siroty až po roky v legendárnej škole mágie. Na túto sa musíte pripraviť, ak nie ste zvyknutí čítať poriadne hrubé knihy. Ale nie nadarmo som o tejto knihe počula už dávno: je to hĺbkový ponor do nového sveta a príbeh postavy, ktorú spoznávate skrz-naskrz. Nečakajte síce veľa akcie, je to viac homérsky (opisný) štýl písania, ktorého úlohou je viac vtiahnuť vás do sveta, ktorému uveríte, že je reálny.

Moje hodnotenie...

...4/5*Istým spôsobom trochu nečakane. Nie som vždy fanúšikom opisného štýlu písania a táto kniha si naozaj vyžaduje, aby ste si na ňu vyhradili čas a pozornosť. Ale veľmi rada siahnem po pokračovaní.


Fantasy historický román The Winter Garden (Alexandra Bell) na mňa pôsobil podobným dojmom ako Nočný cirkus alebo Caraval, ktoré patria medzi moje obľúbené knihy vďaka svetu, ktorý budujú. Táto kniha je príbehom Beatrice, ktorá ako 8-ročná po smrti svojej matky nájde pozvánku do tajomnej Zimnej záhrady, ktorá je plná nezvyčajnej flóry a fauny každú noc, no len v priebehu jedného týždňa. Ale keď zmizne a nikto jej neverí, začne Beatrice pochybovať, či naozaj existovala. Táto kniha opisuje životy Beatrice a Rose v čase viktoriánskej anglickej spoločnosti a venuje sa najmä motívom ako napr. očakávania spoločnosti a postavenie ženy, ale medzi tým prepája realitu s niečím kúzelným. Nie je to samostatný svet, ale niečo, čo presahuje do reality a uvádza ľudí do úžasu.

Moje hodnotenie...

...4/5*Táto kniha je veľmi nezvyčajná. Myslím si, že sa bude páčiť najmä ľuďom, ktorí čítajú radi o niečom fantastickom, čo je stále zakotvené v realite a tiež o príbehoch a hrdinkách, ktoré nie sú "pekné a príjemné". Láme totiž stereotypy v mnohých smeroch.


Poslednou knihou v mojich rukách v januári bol fantasy YA román
All the Stars and Teeth od Adalyn Grace, v ktorom hlavná hrdinka Amora strávi celý svoj život trénovaním na úlohu Pána duší a tiež na pozíciu vládkyne. Keď sa jej predvedenie sily vymkne z rúk, musí utiecť. Na ceste ju sprevádza Bastian, tajomný pirát. Táto kniha mala potenciál, ale myslím, že som od nej očakávala niečo iné (ehm, príbeh s morskými pannami a viac fantasy). Bolo v nej dosť momentov, ktoré prekvapili a autorka bola dobrá v udržiavaní napätia. Občasne sa však stalo, že tam toho bolo priveľa (priveľa mien, typov kúziel a pod.)

Moje hodnotenie...

...3/5*Táto séria má potenciál, ale ešte si nie som istá, či tak skoro siahnem po druhej časti.



Toto bol môj január. Meno vetra mi jednoznačne zabralo najviac času, ale taktiež to stálo za to. Premýšľam, či zostať pri takejto forme kratučkých recenzií, keďže tie dlhé občas zaberú toľko času, až sa mi do nich niekedy nechce. Týmto spôsobom možno môžem vyskúšať nové formy písania. Ktovie? Uvidíme, ako sa to vyvinie!

Komentáre