Single, Gay, Christian: A Personal Journey of Faith and Sexual Identity (Gregory Coles)

If we truly love Scripture, we have to love it enough to let it prove us wrong. And at the same time, we have to love it enough to let it tell us what we don’t want to hear.

Názov: Single, Gay, Christian: A Personal Journey of Faith and Sexual Identity
Autor: Gregory Coles
Vydavateľstvo: IVP Books
Rok vydania:  2017
Počet strán: 144
Žáner: kresťanská autobiografia
Cena: 12 

O knihe:

V dobe, keď ani spoločnosť, ani cirkev nevedia, čo robiť s homosexuálnymi kresťanmi, Greg Coles rozpráva svoj vlastný príbeh. Dohodneme sa, ty a ja. Dajme si navzájom sľuby. Sľubujem, že vám poviem svoj príbeh. Celý príbeh. Poviem vám o chlapcovi zamilovanom do Ježiša, ktorý si v osudný začiatok puberty uvedomil, že jeho sexuálne príťažlivosti sú vytrvalo a výlučne pre ostatných mužov. Poviem vám, ako som uprostred noci ležal na svojej posteli a šepkal som si pre seba slová, ktoré som odvtedy pošepkal už tisíckrát: „Som gay.“ Ukážem vám svet mojimi očami. Poviem vám, aké je to nikam nepatriť. Vedieť, že veľká časť mojej kresťanskej rodiny ma bude navždy považovať za neprirodzeného a nebezpečného kvôli niečomu, čo mi pripadá rovnako nedobrovoľné ako moja farba očí. A vedieť, že veľká časť LGBTQ komunity, ktorá zdieľa moje skúsenosti so sexuálnou menšinou, nebude súhlasiť s tým, ako som sa rozhodol interpretovať Ježišovo volanie, pretože som veril, že som si zakúpil tragický, archaický rituál nenávisti k sebe samému. Ale sľubujem, že môj príbeh nebude iba smútok, osamelosť a boj. Poviem vám aj dobré veci, nádejné veci, vtipné veci, ako napríklad čas, keď som náhodou povedal o svojej orientácii svojmu najlepšiemu priateľovi počas jeho rozlúčky so slobodou. Poviem vám, aký to bol pocit, keď sa mi prvý raz niekto pozrel do očí a povedal: „Nie si chyba.“ Poviem vám, že radosť a smútok nie sú protiklady, že môj život nikdy nebol krajší, ako keď mal najviac zlomené srdce. Ak budete počúvať, sľubujem, že vám všetko poviem, a môžete sa sami rozhodnúť, čomu o mne chcete veriť.

Čo si o knihe myslím ja?

Túto knihu som si v lete požičala od kamaráta, pre ktorého Gregov príbeh znamená veľa. Popravde som chvíľu nevedela, ako na ňu zareagujem, a preto som jej čítanie odkladala. Ale keď som sa konečne začítala do týchto 140 strán, zmenilo to moje zmýšľanie. Greg je jeden z tých ľudí, ktorí píšu o sexualite zo svojho pohľadu, a neboja o tom hovoriť nahlas. Ako už píše na obálke svojej knihy, v oboch skupinách, ktorých súčasťou je, často nenachádza naozajstné prijatie. Cirkev je väčšinou nervózna a nevie, ako reagovať Božou pravdou, ale láskavo a s milosťou a LGBTQ komunita odsudzuje jeho rozhodnutie zostať v celibáte a tvrdí, že zapiera svoju podstatu. A myslím, že autor tejto knihy veľmi pekne a úprimne zachytil celé svoje premýšľanie, svoje rozhodnutie aj svoju cestu.

Greg hovorí svoj príbeh tak, ako ho prežil on. Hovorí o svojej ceste k uvedomeniu si vlastnej sexuality, opisuje svoje skúsenosti s tým, keď sa o tom začal s ľuďmi okolo rozprávať prvýkrát (aj potom neskôr), a tiež ukazuje to, ako sa na to pozerá cez Bibliu a vieru. Niektoré časti tejto knihy môžu byť pre ľudí z cirkvi (ale aj mimo nej) veľmi oči-otvárajúce. Veľmi jednoducho, a veľmi účinne, opisuje napr. to, ako sa cíti človek, ktorý si uvedomuje, že jeho sexualita nespadá pod kolónku "normálna", či "správna" (a bola to tiež časť, pri ktorej som veľa plakala). Bolo fascinujúce čítať aj o jeho snahe objaviť to, ako chce ďalej smerovať svoj život.

Myslím, že práve časť, v ktorej hovorí o svojom čítaní Písma a toho, ako postupne spracoval to, ako podľa neho Biblia reaguje na homosexualitu, je jedna z najdôležitejších častí jeho príbehu. Tiež si myslím, že práve táto časť je pre toľkých ľudí veľmi kontroverznou a takou, na ktorej sa v dnešnej dobe začínajú aj padajú konverzácie o sexualite v cirkvi. Ale tento autor je zjavný vo svojom úmysle: nesnaží sa vyriešiť túto obrovskú debatu, ktorá nie je ani po desaťročiach a storočiach ukončená. Jednoducho hovorí svoj príbeh, ako sa rozhodol on, prečo si myslí, že celibát je jedinou možnosťou, ktorá mu príde správna, a ako k tomuto záveru prišiel.

Pre mňa definujúcou bola aj časť, v ktorej sa dotýka ďalšej veľkej otázky: "nálepky". Nie je to úplne prekvapujúce, keďže do názvu svojej knihy ich dal hneď 3: nezadaný, gej a kresťan. A preto bolo veľmi zaujímavé čítať o jeho pohľade na to, prečo sa rozhoduje definovať týmito 3 slovami. Nie je to preto, že by si myslel, že jeho nová identita v Kristovi nestačí. Ale jednoducho preto, lebo nám pomáha vidieť jeho príbeh. Toto je všetko súčasťou jeho príbehu, v ktorom je Kristus centrom. A preto rozumiem, že niekedy je pre nás dôležité hovoriť o "nálepkách". Nie preto, že by nás definovali, ale preto, že nám lepšie pomôžu slúžiť si navzájom a vidieť, čo je našou súčasťou.

Moje hodnotenie...

...odo mňa 4/5*. Škoda, že túto knihu zatiaľ dostať iba v angličtine. Ale ak sa vo vašom okolí nachádzajú ľudia, ktorí prechádzajú podobným príbehom, skúste po nej siahnuť. Už len preto, aby ste lepšie rozumeli. Samozrejme, nebude to jedinou odpoveďou. Nie každý sa rozhodne žiť tak, ako Greg. Ale pre mňa je zatiaľ veľkým vzorom, a to najmä vo svojej odvahe. A plánuje vydať ďalšiu knihu, takže aj po tej siahnem s radosťou.

Komentáre